خانه » اطلاعیه های مهم » اطلاعیه سازمان ثبت در خصوص بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱

اطلاعیه سازمان ثبت در خصوص بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱

متن آگهی:

خبر ۶ تیر ماه ۱۴۰۲ -معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی اطلاعیه‌ای از پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۴۰۱ خواست تا نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک در درگاه ملی مجوزها اقدام کنند.

به گزارش اختبار به نقل از  ایسنا، در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و اینکه مقرر است ثبت درخواست و صدور کلیه مجوزها از جمله “مجوز سردفتری اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و دفتریاری” به صورت الکترونیکی و از طریق “درگاه ملی صدور مجوزها” انجام شود، و با عنایت به اتصال وب سایت سازمان به درگاه ملی صدور مجوزهای کسب و کار، لازم است کلیه پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی مورخ  ۲۵ آذر ۱۴۰۱، در اسرع وقت به درگاه مزبور مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک و مستندات مورد نیاز اقدام کنند.

همچنین با عنایت به بررسی صلاحیت‌های عمومی و تائید اسامی پذیرفته شدگان توسط مراجع ذی صلاح در راستای ماده قانون ۳ مذکور و آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی، تعداد پذیرفته شدگان آزمون کتبی، محدودیت زمانی صدور مجوز و تسهیل و تسریع این فرآیند، اختبار متقاضیان از طریق استان‌ها برگزار خواهد شد.


خبر ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ – معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد از اعلام اسامی تائیدشدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی بعد از وصول پاسخ استعلام صلاحیت‌های عمومی خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صفدر کشاورز معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به محض وصول پاسخ استعلام بررسی صلاحیت‌های عمومی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۱، اسامی تائیدشدگان و مراحل بعدی جذب آن‌ها اعلام می‌شود.

صفدر کشاورز تصریح کرد: اتصال به درگاه ملی صدور مجوز‌ها نیز از سوی سازمان ثبت به انجام رسیده، ولی تاکنون پاسخ بررسی صلاحیت‌های عمومی پذیرفته شدگان به این سازمان واصل نشده است که به محض وصول اسامی تائیدشدگان نهایی توسط مراجع ذیصلاح، اقدامات بعدی به عمل خواهد آمد.

گفتنی است آزمون جذب سردفتری اسناد رسمی در اجرای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار با شرکت قریب به ۵۲ هزار نفر در ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار گردید.


خبر ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ – عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس از بررسی برخی ابهامات در مورد آزمون سردفتری در نشست با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و مدیرکل امور مجلس قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از خانه ملت، محمدتقی نقدعلی در تشریح نشست اخیرش با حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و محمدحسن پیرزاده مدیرکل امور مجلس قوه قضائیه، گفت: در ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب سال ۱۳۵۴ اصلاح شد که بر اساس آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان نسبت به برگزاری آزمون سردفتری اقدام کند و داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد نمره تراز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده محسوب شده و مراجع قانونی حق ندارند از آنها از حیث علمی آزمونی بگیرند.

وی افزود: در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران محدودیت‌های جمعیتی و جغرافیایی و بازنشستگی مدنظر قرار گرفته و مجلس در ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار این محدودیت‌ها را حذف و لغو کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: در این نشست مطرح شد که ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در این دوره پذیرفته شدند و دوره کارآموزی آن‌ها شروع شده و در این رابطه سوالات و ابهاماتی توسط پذیرفته شدگان پیش آمده که باید رفع شود در واقع در قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار ذکر نشده که اگر کسی نمره تراز را اخذ کرد و از نظر اخلاقی و پیشینه صلاحیت لازم را داشت بکارگیری نشود هر چند به طور قطع اگر کسانی در آزمون پذیرش شوند و دارای سوء سابقه کیفری یا شهرت به فساد اخلاق یا مواردی از این دست داشته باشند کانون سردفتران اقداماتی را انجام خواهد داد که منافاتی با قانون مذکور ندارد.

نقدعلی یادآور شد: در این نشست مطرح شد که سازمان ثبت و اسناد در حال انجام استعلامات است و ما بر ضرورت تعجیل در این کار تاکید کردیم و رئیس سازمان ثبت و اسناد قول داد در پذیرش و پیگیری استعلامات تسریع کند و تاکید کرد با توجه به اینکه اکثر پذیرفته شدگان داوطلب راه اندازی دفترخانه در مراکز استان‌ها و مناطق پرجمعیت هستند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد از مجلس تقاضا کرد نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: ما بیان کردیم که بر اساس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار نمی‌توان در این رابطه محدودیتی ایجاد کرد و اگر مسئولان مربوط و قوه قضائیه در آینده مشکل و ایرادی می‌بینند باید اصلاحیه به مجلس ارائه کنند، زیرا قانون فعلی تکلیف را به صورت کامل روشن و مشخص کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس قانون مذکور سازمان ثبت باید افرادی که نمره تراز را کسب کردند و از نظر اخلاقی و سوابق مشکلی ندارند بکارگیری کند و به آن‌ها اجازه دهد در هر منطقه‌ای از کشور که خواستند فعالیت کنند؛ به پذیرفته شدگان نوید می‌دهیم که با توجه به قولی که رئیس سازمان ثبت داده مراحل بررسی سوابق و کارآموزی آن‌ها و صدور مجوز تاسیس دفترخانه به سرعت انجام خواهد شد.


خبر ۱۹ تیر ۹۸: احتمال ابطال آزمون سردفتری ۹۷

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ارسال گزارش بررسی تخلفات در آزمون سردفتری ۹۷ به دیوان عدالت اداری خبر داد و گفت: این مرجع قضایی باید درباره مقصران و ابطال این آزمون نظر دهد.
به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، آزمون سردفتری اسناد رسمی تیرماه سال ۹۷ پس از وقفه‌ای ۱۱ساله برگزار شد ولی همزمان با اعلام نتایج، موج گسترده اعتراضات به نحوه برگزاری و اعلام نتایج به‌راه افتاد.

این حجم متقاضی (پذیرش ۹۵۰ نفر از بین ۷۵ هزار متقاضی) و سال‌ها برگزار نشدن آزمون سبب شد کسانی که در آزمون موفق نبودند ابهاماتی را در خصوص آزمون مطرح کنند.

اهم ابهامات و اعتراضاتی که داوطلبان به آزمون سردفتری داشتند به‌شرح ذیل بود:

۱٫ اعلام نشدن شهرهای محل برگزاری آزمون تا چند روز قبل از روز آزمون که مشکلاتی را برای داوطلبانی که باید به این شهرها سفر می‌کردند پدید آورد. ۲٫ سپرده نشدن برگزاری آزمون به سازمان سنجش که نهاد قابل اعتماد در برگزاری آزمون‌ها به‌شیوه استاندارد است. ۳٫ رعایت نشدن نکات امنیتی در برگزاری آزمون مانند پلمب نبودن دفترچه سؤالات و کدگذاری نشدن دفترچه‌ها. ۴٫ منتشر نشدن دفترچه سؤالات و پاسخنامه رسمی. ۵٫ تأخیر در اعلام نتایج و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص. ۶٫ قرار دادن نتایج بر سامانه‌ای ابتدایی و غیراستاندارد که از روز اعلام نتایج تاکنون با قطعی‌ها و اختلال مکرر و طولانی مواجه است و پاسخگو نبودن درخصوص ایرادات این سامانه. ۷٫ عدم انتشار کارنامه، رتبه، تراز و هرگونه اطلاعاتی که تشریح‌کننده نتیجه علمی داوطلبان باشد. ۸٫ اعلام اسامی برابر با ظرفیت تعیین‌شده، در حالی که با عنایت به وجود مرحله مصاحبه و گزینش، سازمان قانوناً موظف به اعلام اسامی داوطلبان بیش از ظرفیت بوده است. ۹٫ تغییر در ظرفیت شهرها و حذف یا اضافه شدن برخی شهر در مقایسه با جدول ظرفیت‌هایی که در زمان ثبت‌نام از سوی سازمان ثبت منتشر شد بدون صدور اطلاعیه و اصلاحیه. ۱۰٫ عدم توضیح درباره فرایند جایگزینی افرادی که در مرحله مصاحبه علمی و عقیدتی حذف خواهند شد. ۱۱٫ پذیرش هم‌زمان چند نفر از اعضای یک خانواده در آزمونی با بیش از ۷۵هزار داوطلب و حدود ۹۵۰ نفر ظرفیت.

همچنین معترضان معتقد بودند اعلام نتایج به‌شیوه‌ای غیرمعمول صورت گرفته و سکوت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث ایجاد ابهاماتی برای جامعه حقوقی کشور شده است.

پاسخ سازمان ثبت اسناد و پذیرش وجود برخی نواقص در نرم‌افزار ثبت‌نام و اعلام نتایج، منتقدان را قانع و راضی نکرد و آنها همچنان از مجاری مختلف قانونی از جمله دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کشور و مراجع دیگر پیگیر شکایات خود بودند. هرچند دیوان عدالت در بدو امر، درخواست یکی از شاکیان، مبنی بر صدور دستور موقت توقف فرآیند جذب پذیرفته‌شدگان را رد کرد.

به‌موازات بررسی این پرونده در دیوان عدالت و پیگیری خواسته معترضان در مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور نیز با دریافت گزارش‌هایی در این زمینه، مشغول بررسی ادعاها در زمینه وقوع تخلفات متعدد در برگزاری آزمون سردفتری ۹۷ شد. همچنین گفته می‌شود در ماه‌های اخیر، حجت‌الاسلام رئیسی نیز یک تیم را برای بررسی این موضوع و اعلام نظر، تعیین کرده است.

حال شنیده می‌شود سازمان بازرسی کل کشور، با بررسی وقوع تخلفات در برگزاری آزمون سردفتری، گزارش نهایی خود را با درخواست ابطال این آزمون به دیوان عدالت اداری ارسال کرده تا این مرجع قضایی درباره آن تصمیم‌گیری کند.

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، ضمن تأیید ارسال گزارش درباره بررسی تخلفات آزمون سردفتری ۹۷ به دیوان عدالت، درباره افرادی که در این زمینه تخلف کرده‌اند اظهارنظر نکرد.


خبر ۲۱ مهر ۹۷: قرنطینه سؤالات آزمون سردفتری اسناد رسمی تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه 

طرح سؤالات آزمون سردفتری اسناد رسمی و تکثیر آنها در یک قرنطینه تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام و بعد از برگزاری آزمون، پاسخنامه‌ها جمع‌آوری و در محل حفاظت شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی قرائت شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص برخی ابهامات مطرح شده پیرامون آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۳۹۷ توضیحاتی ارائه داد.

در این نامه که روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منتشر کرده است، آمده است:

به استحضار می رساند برگزاری آزمون انتخاب تعداد ۹۶۲ نفر سردفتر اسناد رسمی به تفکیک هر بخش و شهرستان در اجرای ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴ و باتوجه به میزان جمعیت هر منطقه براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و نیز اطلاعات بانک جامع ثبت الکترونیک اسناد رسمی شامل تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و درآمد حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر منطقه، میزان نیاز واقعی به تاسیس دفاتر اسناد رسمی مطابق قانون تعیین و پس از تائید ریاست محترم قوه قضائیه نسبت به انتشار اطلاعیه جذب سردفتری اقدام شد.

بر این اساس آزمون مذکور از سوی یک شرکت معتبر و رسمی که تاکنون چندین مرحله آزمون‌های مختلف استخدامی را در سطح کشور برگزار کرده و با رعایت ضوابط قانونی اجرایی شده به طوری که طرح سؤالات و تکثیر آنها در یک قرنطینه تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام و بعد از برگزاری آزمون، پاسخنامه ها جمع آوری و در محل حفاظت شده توسط دستگاه های الکترونیکی قرائت شده است.

قابل ذکر است این آزمون به منظور جذب ۹۶۲ سردفتر برای ۶۶۵ شهر برگزار که تعداد۵۵ هزار و ۳۴۴نفر در آزمون شرکت کرده اند.

گفتنی است با توجه به بند «چ» ماده ۸۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که مقرر می دارد« قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکزوکلا و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی درصد(%۳۰) از سهمیه صدور دفاتر خد مات قضایی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان وهمسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد(۱۰%) ، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان با بیست و پنج درصد(%۲۵) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.» پس از تصحیح اوراق و اخذ امتیازات حاصله و اعمال سهمیه های قانونی مقرر مطابق
معرفی‌نامه‌های معتبر و اعمال امتیازات مربوط به بومی بودن افراد و همچنین با توجه به ممنوعیت‌های قانونی مذکور در ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی که در آگهی ثبت نام اعلام شد، مطابق رویه معمول نتایج به صورت اختصاصی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

ضمناً در روز اول اعلام نتایج، نرم افزار مربوطه دارای اشکالاتی بوده که ضمن عذرخواهی از داوطلبان، این نقیصه در روزهای بعد بر طرف و اطلاع رسانی شد و متعاقباً اسامی تمام پذیرفته شدگان مرحله اول منتشر شد.

لازم به ذکر است مطابق مقررات، اسامی تعداد ۶۷۸ نفر از شرکت کنندگان عادی و تعداد۲۸۴ نفر از ایثارگران و جمعاً ۹۶۲ نفر به عنوان پذیرفته شدگان مرحله اول اعلام شده‌اند.

در این راستا، برابر اعلام نتایج صورت گرفته نسبت به دعوت از افراد واجد شرایط جهت مصاحبه و آزمون شفاهی اقدام و چنانچه اشخاص دعوت شده واجد شرایط لازم علمی و عملی تشخیص داده نشوند و یا موفق به کسب حداقل امتیازات لازم نگردند، به ترتیب امتیاز کسب شده و اولویتهای مصرح قانونی، از افراد ذخیره جهت مصاحبه شفاهی و اختبار دعوت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس
کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

۱ دیدگاه تاکنون.

  1. س گفت:

    ابهامات اینها بود اعلام پذیرش دو برابر ظرفیت در آزمون کتبی و انکار ان در طمان اعلام نتایج۲-اضافه شدن چهار شهر و اختصاص ان به چهار خواهر ۳-عدم ارائه کارنامه ۴-اعلام ۹۶۵ نفر ظرفیت سر دفتر و الان ۹۶۲ در زمان نتایج ۵- نداشتن مکانیسم برای اعتراض ۶-قبول کردن سهمیه ها بدون بررسی کدوم رو جواب دادید؟

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.