خانه » اطلاعیه های مهم » خبر برگزاری آزمون جذب مربی پرورشی و تربیتی پس از آزمون دبیری

خبر برگزاری آزمون جذب مربی پرورشی و تربیتی پس از آزمون دبیری

متن آگهی:

خبر ۲ خرداد ۱۴۰۲- خبر برگزاری آزمون جذب مربی پرورشی و تربیتی پس از آزمون دبیری
سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون استخدامی برای جذب ۲۸ هزار آموزگار در اردیبهشت برگزار شده است، گفت: «آزمون جذب دبیر و هنرآموز نیز در آینده برگزار خواهد شد اما آزمون جذب مربی پرورشی و تربیتی همزمان با این آزمون نخواهد بود و برگزاری آن به صورت مجزا برنامه‌ریزی شده است.»


خبر ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ – مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان هر آزمون نهایی را یک کنکور دانست و گفت: همه مدیران باید در اجرای بهتر این آزمون‌ها همکاری لازم را داشته باشند زیرا این مسئله موجب عادلانه‌تر شدن فرآیند ورود به دانشگاه می‌شود و علم را جایگزین مهارت تست‌زنی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی عصر امروز – چهارشنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه – در نشست گردهمایی مدیران مدارس ناحیه دو شهر اصفهان، ضمن تبریک فرار رسیدن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار کرد: از امام صادق (ع) نقل است که فرمودند یتیم کسی نیست که پدر و مادرش را از دست داده است، بلکه یتیم واقعی کسی است که از علم و ادب بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه، ما فرهنگیان مفتخریم که در حال انجام کاری هستیم که یتیم واقعی وجود نداشته باشد، افزود: این والاترین ارزش معلم است، معلمان افتخار می‌کنند که همکار خدا و انبیا الهی هستند و در راستای ترویج معارف اهل بیت (ع)، جهل‌زدایی و علم‌پروری گام برمی‌دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان مدیران مدارس را فرمانده حرکت در مسیر تعلیم و تربیت دانست و گفت: مدیر «کن فیکون» آموزش و پرورش است، زیرا می‌تواند بدون امکانات و زیرساخت نیز ناشدنی‌ها را شدنی کند یا با وجود همه امکانات بخشنامه و شیوه‌نامه‌ای را که باب طبعش نباشد اجرا نکند و برنامه‌ها و کارها را به سرانجام نرساند.

وی سال تحصیلی سپری شده را سالی ویژه خواند و افزود: دشمن در این سال تحصیلی فتنه عظیمی ایجاد کرد و جوانان و نوجوانان را هدف قرار داد که به لطف خدا و با تدبیر مدیران مدارس دشمن موفق نشد، اما این حمله تلفاتی داشت و موجب تسخیر فکر بعضی از جوانان و نوجوانان شد که در این زمینه و برای پر کردن این خلاء باید کار بسیاری انجام شود.

ابراهیمی ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان در سال تحصیلی سپری شده را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های این سال برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه، دشمن بدون وجود عاملی مؤثر و با تکیه بر روش‌های جنگ شناختی آسیب و استرس زیادی به دانش‌آموزان وارد کرد و پراسترس‌ترین سال تحصیلی را پدید آورد.

وی آزمون نهایی پایه دوازدهم را کار ویژه آموزش و پرورش در روزهای پیش‌رو خواند و گفت: حکمرانی آموزش و پرورش در سال‌های اخیر دچار مشکل شده است و در این زمینه باید اقداماتی انجام دهیم تا کسی گمان نکند که آموزش و پرورش توانایی انجام کارهای تخصصی را ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه امسال آزمون‌های نهایی با هیچ سال دیگری قابل مقایسه نیست و جامعه، دانش‌آموز و اولیا حساسیت ویژه‌ای بر این آزمون دارند، یادآور شد: گردش مالی مؤسسات کنکوری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است و زمانی که آموزش و پرورش بتواند ۶۰ درصد از نتیجه کنکور را تعیین تکلیف کند حکمرانی آموزش و پرورش افزایش پیدا می‌کند.

وی هر آزمون نهایی را یک کنکور دانست و ادامه داد: همه مدیران باید در راستای اجرای بهتر این آزمون‌ها همکاری لازم را داشته باشند چرا که این مسئله موجب عادلانه‌تر شدن فرآیند ورود به دانشگاه می‌شود و علم را جایگزین مهارت تست‌زنی می‌کند.
کمبود ۲۰ هزار معلم در اصفهان

ابراهیمی ثبت‌نام سال تحصیلی جدید را دومین پروژه ویژه آموزش و پرورش در روزهای پیش‌رو معرفی کرد و افزود: رضایت‌مندی در ثبت‌نام باید مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مردم معطل و آزرده نشوند و به علاوه پول گرفتن نیز نباید شرط ثبت‌نام در مدارس دولتی باشد.

وی با بیان اینکه تأمین نیروی انسانی چالش اساسی آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیش‌رو است، گفت: حدود ۲۰ هزار نفر در استان اصفهان کسری نیرو وجود دارد که پنج هزار نفر آن با استخدام و ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد و مابقی را باید با به کارگیری بازنشستگان مدیریت کنیم.
ساماندهی فضای مدارس مقدم بر سازماندهی نیروی انسانی

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ساماندهی فضای مدارس را مقدم بر سازماندهی نیروی انسانی خواند و گفت: رتبه‌بندی با همه فراز و فرودهای آن اتفاق افتاد و اعتراض‌هایی وجود دارد که رسیدگی خواهد شد.

وی اظهار کرد: ۹۴۰ هزار معلم در یک بازه زمانی کوتاه رتبه‌بندی شده‌اند و این اتفاقی بی‌سابقه در طول تاریخ آموزش و پرورش است و اعتراضات نباید موجب شود که اصل این کار تحت‌الشعاع قرار گیرد.

ابراهیمی مهم‌ترین دستاورد رتبه‌بندی را نبود مقایسه معلم با کارمند و مقایسه آن با عضو هیئت علمی دانشگاه اعلام کرد و افزود: از خردادماه فرآیند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و تلاش بر این است که به نحوی عمل شود تا حتی‌المقدور حق به حق‌دار برسد.

وی با تاکید بر اینکه پیشرفت جامعه در گروه ارتقای معلم است، تصریح کرد: زمانی جایگاه معلمان رشد می‌یابد که دیگران به آنها احترام بگذارند و به همین دلیل امسال پویش سپاس معلم را برگزار کردیم و مدیران کل مختلف، فرمانداران، ائمه جمعه، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولان دیگر با ورود به مدارس از معلمان تجلیل کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن اشاره به ورودی‌های جدید آموزش و پرورش در سال جاری گفت: آزمون رشته آموزش ابتدایی برگزار شد که نتایج آن در خردادماه اعلام خواهد شد و همچنین متعاقب آن آزمون آموزش متوسطه برپا خواهد شد و سپس آزمون ورودی نیروهای پرورشی و نیروهای خدماتی را در پیش خواهیم داشت.

وی کاهش ورودی نیرو به آموزش و پرورش در طول سال‌های گذشته را نتیجه ترک فعل‌های گذشتگان دانست و خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی ورودی دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ هزار نفر به سه هزار نفر رسید و اکنون باید این ترک فعل‌ها را جبران کنیم و در همین راستا ورودی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال گذشته دو برابر افزایش یافت و به ۲۳۰۰ نفر رسید که در میان آن‌ها تعداد قابل توجهی رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی وجود داشته‌اند.


خبر ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ – صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب آموزگار صبح امروز جمعه ۸ اردیبهشت برگزار شد و از طریق این آزمون  ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری در مدارس کشور جذب می‌شوند که این تعداد شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی می‌باشد.

اعلام نتایج آزمون کتبی تا پایان اردیبهشت خواهد بود و مصاحبه و ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت نیز از اول خرداد ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.


خبر ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ – آموزش و پرورش، ۸ اردیبهشت امسال نیز آزمون استخدامی دیگری برای جذب ۲۸ هزار معلم دوره ابتدایی برگزار می‌کند و به‌دلیل عدم هماهنگی امور اداری این وزارتخانه با بخش گزینش، این مشکلات باز هم تکرار خواهد شد.

در همین ارتباط، امیرمحمد خرازانی دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در حالی که نزدیک به سه هفته به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب آموزگار ابتدایی در ۸ اردیبهشت باقی است، شاهد عدم هماهنگی امور اداری و ستاد وزارتخانه با دبیرخانه هیئت مرکزی برای گزینش قبول‌شدگان این آزمون هستیم.

گزینش ۴ ماه زمان نیاز دارد

وی افزود: در دفترچه آزمون استخدامی ذکر شده است که سه برابر ظرفیت قبول‌شدگان برای مصاحبه تخصصی و پس از این مرحله به گزینش معرفی شوند؛ این در حالی است که اگر این اتفاق بیفتد حدود ۸۰ هزار نفر جهت گزینش همزمان با مصاحبه تخصصی که توسط مجموعه دیگری غیر از گزینش انجام خواهد شد، معرفی می‌شوند در این صورت گزینش حداقل ۴ ماه زمان نیاز دارد و البته باید امکانات لازم و هزینه مربوطه جهت این پروژه بزرگ برای گزینش تأمین شود که متأسفانه تا امروز هیچ‌گونه هماهنگی در این مورد انجام نشده است.

خرازانی ادامه داد: نکته مهم اینکه ظاهراً مجوز برگزاری آزمون دبیری اخذ شده است و احتمالاً وزارت آموزش و پرورش قصد دارد تابستان امسال این آزمون را برگزار کند که اگر بخواهد با همین روش انجام شود، همین تعداد داوطلب به گزینش معرفی خواهد شد که دستگاه مربوطه باید همه امکانات لازم را فراهم کند اما تاکنون هیچ هماهنگی‌ای بین  ستاد وزارت آموزش و پرورش با گزینش انجام نشده است.

دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش، نیمه‌متمرکز شدن رشته‌های دانشگاه فرهنگیان را نپذیرفته  است بنابراین گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز در شهریور انجام می‌شود و اگر سه برابر ظرفیت به گزینش معرفی شوند باید ۹۰ هزار نفر را بررسی کنیم.

ظرفیت گزینش پاسخگو نیست

وی بیان کرد: این میزان کار از ظرفیت فعلی گزینش وزارت آموزش و پرورش خارج است ضمن اینکه در دفترچه آزمون استخدام آموزگار ذکر شده است که گزینش تأیید اولیه را انجام و تأیید نهایی را قبل از پایان دوره مهارت آموزی انجام دهد که این متن بدون هماهنگی گزینش نوشته شده و خلاف قانون است.


خبر ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ – مدیرکل آموزش و پرورش مازندران: آزمون استخدامی جذب معلمان در مقطع ابتدایی در هشتم اردیبهشت ماه امسال برگزار خواهد شد، امسال در این آزمون تنوع رشته تحصیلی نیز لحاظ شده و دانش آموختگان علوم پایه نیز حق شرکت در آزمون را دارند.

آزمون استخدامی ویژه جذب معلمان در مقاطع متوسطه اول و دوم نیز برابر تمهیدات صورت گرفته قرار است اواخر خرداد و اوایل تیرماه برگزار شود.

امسال ۶۷ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی کشوری وارد کلاس های درس می شوند که از این تعداد ۲۸ هزار و ۱۸ معلم در مقطع ابتدایی، حدود ۲۸ هزار نفر در مقاطع متوسطه اول و دوم و حدود ۱۱ هزار نفر در حوزه معاونت پرورشی جذب دستگاه تعلیم و تربیت کشور می شوند.


خبر ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ – معاون حقوقی و مجلس آموزش و پرورش گفت: ۶۷ هزار معلم جدید امسال از طریق آزمون استخدامی وارد کلاس های درس می شوند.
به گفته معاون حقوقی و مجلس آموزش و پرورش، معلمان غیر رسمی با حداقل ۲ سال سابقه تدریس و با مدرک حداقل کارشناسی در هر رشته ای و داوطلبان آزاد با مدرک کارشناسی تا دکتری در رشته های مورد نیاز می توانند در این آزمون شرکت کنند. یقینا ۲۸ هزار و ۱۸ نفر ابتدایی هستند.

حدود ۲۸ هزار نفر متوسطه و حدود ۱۱ هزار نفر در حوزه معاونت پرورشی است.

آزمونی که قطعی شده فعلا مربوط به حوزه ابتدایی است که آزمون ۸ اردیبهشت ماه با هماهنگی های لازم انجام شده که اگز اتفاق خاصی نیوفتد، باید در همین تاریخ برگزار شود.

باقی هم اواخر خرداد و اوایل تیرماه مدنظر هستند که آزمون آنها برگزار شود.

همه کسان با هر رشته ای که بودند و مشغول بودند و هر رشته ای که همکاری می کردند و به آزموزش و پرورش کمک می کردند، گفتیم که این افراد بتوانند در این آزمون حضور پیدا کنند.

ضمن اینکه در گذشته برای کسی که مقطع کارشناسی بود، ۳۵ سال به بالا نمی توانست در آزمون شرکت کند اما امسال به ۴۰ سال افزایش پیدا کرد.


خبر ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ – معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجوز استخدام ۱۱ هزار نیرو صادر شده است. تلاش داریم تا اوایل سال آزمون را برگزار کنیم. مصاحبه و فرایند کیفی انتخاب معلم پرورشی و مشاور متفاوت از دیگر رشته‌ها خواهد بود.

اصغر باقرزاده معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص برنامه این وزارت خانه برای جذب معلم پرورشی گفت: ۴۵ هزار مربی پرورشی در کشور داریم که باید طبق قانون ۱۰۰ هزار نیرو داشته باشیم؛ درواقع ۶۰ هزار مربی و معاون پررشی کم داریم. علاوه بر این کمبود حدود ۳۰ هزار مشاور هم وجود دارد.

وی افزود: همه ارکان مدرسه عهده‌دار مسائل تربیتی هستند اما کسی که تنظیم‌گر، کمک کننده و سامان دهنده است، مربی تربیتی و مشاور مرسه است.

باقرزاده درباره نحوه جبران کمبود نیرو توضیح داد: بخشی از این کمبود را با به کارگیری معلمانی که رشته مرتبط دارند، در ساعات اضافه به صورت حق التدریس جبران می‌کنیم، البته این میزان بسیار کم است. بخش دیگر با استفاده از روحانیون مبلغ طرح امین رفع می‌شود که حدود ۲۵ هزار نفر هستند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید به دنبال روش پایدار هم باشیم که در همین راستا مجوز استخدام ۱۱ هزار نیرو صادر شده است. تلاش داریم تا اوایل سال آزمون را برگزار کنیم. مصاحبه و فرایند کیفی انتخاب معلم پرورشی و مشاور متفاوت از دیگر رشته‌ها خواهد بود.


خبر ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ – معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون استخدام آموزگار در آموزش و پرورش ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، گفت: فراخوان ثبت‌نام آزمون استخدام دبیر و هنرآموز در آموزش و پرورش بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود.

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس از برگزاری آزمون استخدام دبیر در آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ثبت‌نام آزمون جذب آموزگار در آموزش و پرورش به اتمام رسیده است و در نهایت هم ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر در این آزمون ثبت‌نام کردند.

وی با بیان اینکه آزمون استخدام آموزگار در آموزش و پرورش ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، ادامه داد: آزمون جذب دبیر و هنرآموز در آموزش و پرورش هم بعد از برگزاری آزمون استخدام آموزگاری برگزار خواهد شد که فراخوان آن بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود.

ستاری‌فرد درباره منابع و رشته‌های آزمون دبیری گفت: در این خصوص در حال بررسی هستیم و رشته‌ها را اعلام خواهیم کرد همچنین منابع آزمون هم تغییراتی دارد اما در نظر داریم منابع عمومی و اختصاصی آزمون دبیری همان منابع آزمون آموزگاری بود البته منابع تخصصی تغییر خواهد کرد.


خبر ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱ – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از دریافت مجوز استخدام بالغ بر ۲۰ هزار نفر در آزمون دبیری خبر داد و گفت: افراد تا ۴۰ سال با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این آزمون شرکت خواهند کرد.

«محمد مهدی کاظمی» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برگزاری آزمون استخدامی دبیری توضیح داد: در دوره متوسطه ما خلاء و کمبودهایی در بحث نیروی انسانی داریم و با پیگیری‌هایی که انجام شد، مجوز برگزاری آزمون استخدامی دبیری از سوی سازمان اداری استخدامی اخذ شده است و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا زمینه آگهی و برگزاری آزمون فراهم شود تا در خرداد و تیر ۱۴۰۲ آزمون استخدام دبیر متوسطه اول، دوم و فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها را برگزار کنیم.

معاون آموزش متوسطه درمورد اینکه تنوع رشته‌های مورد پذیرش در این آزمون چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: قطعا تنوع رشته خواهیم داشت. در دوره متوسطه اول و دوم تنوع دروس وجود دارد و به نوعی درس‌ها تخصصی می‌شوند و معلمان متخصص همان درس باید به آموزش بپردازند. بنابراین سعی می‌کنیم امکان شرکت همه رشته‌هایی که مرتبط با عناوین درسی متوسطه باشد و لطمه‌ای به ارائه آموزش نزند را در آزمون داشته باشیم.

کاظمی تصریح کرد: به عنوان نمونه برای درس فیزیک باید ببینیم چه رشته‌هایی به غیر از کسانی که در رشته فیزیک خوانده‌اند، می‌توانند به تدریس این درس در مدارس و مقطع متوسطه بپردازند. برخی رشته‌های مهندسی شرایطی دارند که برای تدریس فیزیک مدرسه مناسب هستند و طبیعتا فردی با لیسانس ادبیات نمی‌تواند فیزیک درس بدهد.

او افزود: در استخدام آموزگار دوره ابتدایی نگاه آموزش و پرورش به این صورت بود که تا جایی که امکان دارد تنوع رشته‌ای را در نظر بگیرند و ما نیز این تنوع را متناسب با دروس متوسطه در استخدام افراد متقاضی در برگزاری آزمون مدنظر خواهیم داشت.

کاظمی در پاسخ به این سوال که چه تعداد دبیر برای دوره متوسطه در آزمون خردادماه جذب خواهند شد، بیان کرد: بالغ بر ۲۰ هزار نفر را در آزمون دبیری استخدام خواهیم کرد و مجوزی در این حدود دریافت کرده‌ایم.

او در ادامه در مورد شرایط سنی و مقطع تحصیلی افرادی که می‌توانند در آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش شرکت کنند، بیان کرد: شرایط سنی استخدام را سازمان اداری استخدامی تعیین می‌کند و برای ما هم شرایط مشابه سقف سنی که در آزمون استخدام آموزگاری اعلام شد، خواهد بود و افراد تا ۴۰ سال با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این آزمون شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای جذب ۲۸ هزار معلم ابتدایی در روز جمعه ۸ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. این آزمون با توجه به آمار شرکت کنندگان در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود، البته ملاک تعیین حوزه امتحانی داوطلبان محل اقامت فعلی آن‌ها خواهد بود.

کارت شرکت در آزمون استخدامی رشته شغل آموزگار ابتدایی و استثنایی از روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد.


خبر ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ – آمار ثبت نام کنندگان آزمون استخدام آموزش و پرورش اعلام شد

علیرضا کریمیان مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: ثبت‌نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ از روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه آغاز شده بود و تا امروز جمعه ۱۹ اسفندماه تمدید شد، داوطلبان تا پایان امروز برای ثبت نام مهلت دارند و این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود.

به گفته کریمیان، تاکنون بیش از ۴۱۰ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با توجه به آمار شرکت کنندگان حسب مورد در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.


خبر ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ – زمان برگزاری آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲

سازمان اداری و استخدامی کشور، جزئیات صدور مجوز جذب ۵۶ هزار و ۹۰۴ نفر معلم را برای برگزاری آزمون استخدام در وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد. 
به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، مطابق این مجوز ۲۵ هزار و ۶۸۶ نفر آموزگار دوره ابتدایی، ۲ هزار و ۳۳۲ آموزگار استثنایی، ۱۹ هزار ۹۷۰ دبیر دوره متوسطه، ۲ هزار ۲۱۴ هنرآموز، یک هزار مشاغل مرتبط با گفتاردرمانی و کاردرمانی در مدارس استثنایی و ۵ هزار و ۷۰۲ نفر جایگزین مدیران، معاونان و سرپرستان بازنشسته مدارس طی برگزاری آزمون استخدامی جذب خواهند شد.
علیرضا علیخانزاده؛ رئیس امور جذب، بکارگیری و رشد در خصوص صدور این مجوز با اشاره به در نظر گرفتن فرصت‌ها و محدویت‌های موجود، گفت: «برای صدور این مجوز نزدیک به ۵۰۰ نفر-ساعت جلسات متعدد کارشناسی با حضور وزیر، معاونان و کارشناسان منابع‌انسانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است.»
وی در توضیح الگوی تعیین نیاز برای صدور مجوز گفت: «این مجوز برای جایگزین کردن بازنشستگان، کم کردن تراکم کلاس‌های بالای ۴۰ نفر دوره ابتدایی، حل بخشی از نیاز به استاد کار و هنرآموز دوم هنرستان‌ها، رفع نیاز به گفتار درمان و کاردرمان مشاغل خاص و همچنین تکمیل کادر مدیریتی و معاونتی مدارس الگو در همه مناطق آموزشی صادر شده است.»
علیخانزاده با تاکید بر اینکه مهارت‌های تعلیم و تربیت شرکت‌کنندگان در آزمون مورد توجه قرار گرفته است، افزود: «این مجوز پس از بررسی نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی در سال ۱۴۰۲ و با نگاه به اسناد بالادستی و طرح تحول آموزش و پروش و مطابق با تحلیل دقیق اعلام نیاز مناطق آموزشی به تفکیک استان‌ها و مناطق و نیز با در نظر گرفتن میزان خروج از خدمت معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی، جمعیت دانش‌آموزی مناطق و دیگر عوامل موثر، از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور صادر شد.»
رئیس امور جذب، بکارگیری و رشد در مورد جزئیات آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: «هم‌اکنون آگهی آزمون جذب آموزگاران مقاطع ابتدایی منتشر شده است و به زودی آگهی بعدی برای جذب دبیران در خردادماه منتشر خواهد شد.»
وی افزود: «تجربه معلمی برای احراز در جذب، پایه قرار داده شده است و از آنجاکه محتوای آزمون مبتنی بر محتوای رتبه‌بندی قرار داده شده، معلمان پذیرفته شده در آزمون، همزمان با جذب، رتبه‌بندی نیز می‌شوند.»
علیخانزاده با اشاره به توسعه رشته‌های تحصیلی شرکت‌کنندگان در آزمون، خبر داد: «رشته‌های جدید نیز با تایید وزارت آموزش و پرورش با هدف تامین نیاز و برقراری عدالت استخدامی، اضافه خواهد شد.»
بنا بر این گزارش، استان خراسان رضوی با دریافت ۶۹۶۷ سهمیه استخدام بالاترین میزان سهمیه را با توجه به میزان خروج از خدمت معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی، جمعیت دانش‌آموزی و دیگر عوامل موثر دریافت کرده است.
پس از استان خراسان رضوی، شهر تهران، شهرستان‌های استان تهران، استان فارس و استان اصفهان نیز با توجه به معیارهای گفته شده، به ترتیب بالاترین میزان سهمیه استخدام را دریافت کرده‌اند.
با بررسی توزیع جمعیت انسانی کشور در استان‌های مختلف و همچنین بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در فضایی دور از سیاسی‌کاری و چانه‌زنی، این مجوز صادر شده که تا حدود زیادی توانسته پاسخگوی نیاز واقعی وزارت آموزش و پرورش به نیروی انسانی باشد و از انباشت نیروی انسانی در برخی استان‌ها و کمبود در استان‌های دیگر جلوگیری کند.


خبر ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ – امکان تمدید زمان ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش وجود دارد

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با بیان اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش با چالش نیروی انسانی مواجه است، اظهار کرد: در سال آینده قریب به ۸۴ هزار نفر و امسال ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند و با سونامی بازنشستگی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۸ هزار معلم بازنشسته در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، افزود: برای جذب نیرو دو مسیر داریم که یکی از مسیرها دانشگاه فرهنگیان است و در این راستا زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان را توسعه دادیم و به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۴۱۸ هزار متر مربع فضای آموزشی و خوابگاهی اضافه شد و روش دیگر آزمون استخدامی است که مبتنی بر اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است.

ستاری‌فرد با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم از طریق آزمون استخدامی معلمان کارآزموده را برای شغل معلمی جذب کنیم، گفت: از دهم اسفند ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش آغاز شد و تا امروز ۲۶۳ هزار نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند که صرفا شغل آموزگاری و آموزگار مدارس ابتدایی استثنایی است.

وی با اشاره به انجام تغییرات در فرایند آزمون استخدامی آموزش و پرورش اظهار کرد: مواد و منابع آزمونی اعلام شد که این منابع و مواد آزمونی بومی سازی و شفاف شد تا به کمک معلم بیاید و در حیطه‌های دانشی و ارزشی معلم را بسنجد که می‌توان به راهنمای معلم در دوره ابتدایی، کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران اثر شهید مطهری، کتاب همرزمان حسینی یا طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم اشاره کرد.

*  گستره رشته‌های آزمون استخدامی را توسعه دادیم

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از تمام کسانی که دغدغه شغل معلمی دارند دعوت کرد تا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و با گستره فضای رقابتی، داوطلبانی بهتری جذب این وزارتخانه شوند و افزود: حوزه ارزیابی و مصاحبه نیز در این آزمون شفاف سازی شد و  بازه متناسبی را برای گزینش در نظر گرفتیم که حدود ۴ ماهه است؛ همچنین دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان شامل یک دوره صد روزه و یک سال دوره ضمن خدمت پیش‌بینی شد ضمن اینکه در پایه دوره مهارت آموزی، آزمون اصلح نیز گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرابط ورود را تسهیل کردیم اما شرایط پذیرش در آزمون سخت دیده شد، گفت: گستره رشته‌های آزمون استخدامی را توسعه دادیم و این در حالیست که قبلا چند رشته محدود بود و رقابت پذیری را کمرنگ می‌کرد و ۷۰ درصد داوطلبان از دانشگاه های غیرتراز بودند.

ستاری‌فرد ادامه داد: رشته‌ها شرکت در آزمون در سه دسته علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه پیش‌بینی شد و  افرادی که دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده یا فارغ التحصیلان حوزه علمیه می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. همکارانی که در مدارس دولتی، خرید خدمات، نهضت سوادآموزی و مدارس غیردولتی کار می‌کنند می‌توانند مبتنی بر شرایط  در این آزمون شرکت کنند.

وی با بیان اینکه امروز آخرین مهلت ثبت نام در آزمون استخدامی است، اضافه کرد: اگر نیاز بود مهلت ثبت‌نام در آزمون تمدید می شود. همچنین آزمون ۸ اردیبهشت برگزار می شود و آخر اردیبهشت نتایج اولیه اعلام می‌شود و از اول خرداد مصاحبه و ساز و کار ارزیابی آغاز می‌شود.  آزمون کتبی ۴۰۰ از هزار و مصاحبه و ارزیابی تکمیلی ۶۰۰ امتیاز از هزار دارد. ضمن اینکه بازه زمانی مصاحبه ۴۰ روزه است و تا نیمه تیرماه ادامه دارد.

* نتیجه نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیمه تیرماه اعلام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نتیجه نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیمه تیرماه اعلام می‌شود، افزود: دوره مهارت آموزی تا اواخر شهریور است و دوره مجازی نیز در بازه ارزیابی تکمیلی پیش‌بینی شده است و ان شاءالله پذیرفته شدگان نهایی از اول مهر وارد کلاس درس می‌شوند و دوره مهارت آموزی هم ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه ضرایب آزمونی تغییر کرد و ۴۰ درصد به آزمون کتبی و ۶۰ درصد به مصاحبه اختصاص دارد، گفت: امیدواریم بتوانیم آن افرادی که شایستگی لازم را دارند شناسایی کنیم. فرایند و سازوکار منسجم و مدون را برای ارزیابی پیش بینی کردیم و افراد به صورت پیمانی جذب می شوند و صورت حکم کارگزینی منوط به نظر گزینش است.

ستاری‌فرد در پایان به موضوع فوق‌العاده ویژه معلمی اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند تا موضوع فوق العاده ویژه معلمی به سرانجام برسد. معلمی را به عنوان شغل تعریف نمی کنیم  بلکه هنر است و کسی که روحیه ایثار، از خودگذشتگی و عشق به تدریس دارد باید در این حرفه فعالیت کند.


خبر ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ – فراخوان ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از دیروز دهم اسفند آغاز شد و تا ۱۶ اسفند ادامه دارد؛ به رغم اینکه هنوز از زمان اعلام ثبت‌نام، ۲۴ ساعت نگذشته است، تعداد زیادی از علاقه‌مندان به شغل آموزگاری نسبت به گسترش رشته‌ها برای پذیرش در این شغل استقبال کردند اما برخی هم گلایه‌هایی دارند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فراخوان ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از دیروز دهم اسفند آغاز شد و تا ۱۶ اسفند ادامه دارد؛ به رغم اینکه هنوز از زمان اعلام ثبت‌نام، ۲۴ ساعت نگذشته است، تعداد زیادی از علاقه‌مندان به شغل آموزگاری نسبت به گسترش رشته‌ها برای پذیرش در این شغل استقبال کردند.

البته تعداد زیادی از علاقه‌مندان رشته آموزگاری که دارای رشته‌هایی چون فنی و مهندسی هستند، از اینکه بر اساس دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش امکان شرکت در این آزمون را ندارند، گلایه دارند.

اول ببینیم چه رشته‌هایی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش می‌توانند شرکت کنند؟ البته داشتن حداقل سن بیست (۲۰) سال تمام و داشتن حداکثر چهل (۴۰) سال تمام (لیسانس و فوق لیسانس) شرط سنی شرکت در این آزمون است. یعنی چه مدارک دارای کارشناسی و چه دارای کارشناسی ارشد با حداکثر سن ۴۰ سال می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

کارشناسی  

علوم تربیتی(تمامی گرایش‌ها)، علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، علوم تربیتی گرایش پیش دبستانی و دبستانی، علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی، امور تربیتی، امور تربیتی و مشاوره گرایش امور تربیتی، امور تربیتی و مشاوره گرایش مشاوره، تربیت مربی امور تربیتی گرایش عمومی، آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، معارف اسلامی و علوم تربیتی، رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی، رشد و پرورش کودکان پیش‌دبستانی گرایش پرورش کودکان عادی، رشد و پرورش پیش دبستانی گرایش کودکان با نیازهای ویژه، مربی پیش‌دبستانی، روانشناسی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی اصلاح و تربیت، روانشناسی گرایش بالینی، روانشناسی گرایش عمومی، روانشناسی گرایش کودکان استثنایی، آموزش کودکان استثنایی، مشاوره، راهنمایی و مشاوره، راهنمایی و مشاوره گرایش مشاوره، راهنمایی و مشاوره گرایش فعالیت‌های پرورشی، مشاوره و راهنمایی، آموزش راهنمایی و مشاوره، آموزش علوم اجتماعی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی،  مطالعات خانواده، زبان و ادبیات فارسی، آموزش زبان و ادبیات، آموزش کار و فناوری، آموزش ریاضی، ریاضی، ریاضیات و کاربردها،  ریاضی (تمامی گرایش‌ها)، آموزش فیزیک، فیزیک (تمامی گرایش‌ها)، شیمی، آموزش شیمی، شیمی کاربردی، شیمی محض، آموزش زیست‌شناسی، زیست شناسی (تمامی گرایش‌ها)، آموزش علوم تجربی، الهیات و معارف اسلامی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، الهیات و معارف اسلامی (تمامی گرایش‌ها)، فقه و حقوق اسلامی، ادیان و عرفان، تاریخ، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، آموزش الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و کلام اسلامی، علوم اسلامی و روانشناسی عمومی، معارف اسلامی و روانشناسی، تاریخ اسلام، علوم اسلامی و تاریخ اسلام، علوم اسلامی و تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، معارف اسلامی و گواهینامه سطح دو(۲) علوم/ دروس حوزوی

کارشناسی ارشد

علوم تربیتی (تمامی گرایش‌ها)، علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سلامت، روانشناسی اسلامی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی عمومی، روانشناسی، روانشناسی بالینی گرایش خانواده گرایش روانشناسی دین، سنجش و اندازه‌گیری (روان‌سنجی)، تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، جامعه شناسی، مردم شناسی، مشاوره (مشاوره توانبخشی، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره مدرسه)، مشاوره و راهنمایی، علوم شناختی، علوم شناختی (توانبخشی شناختی، روان شناسی شناختی، ذهن، مغز و تربیت)، مدیریت آموزشگاهی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، تحقیقات آموزشی، اسلام و روانشناسی اجتماعی، روانشناسی اسلام گرایش روانشناسی مثبت گرا، زبان و ادبیات فارسی (ادبیات تطبیقی، آموزش زبان فارسی، ادبیات پایداری، ادبیات روایی، ادبیات عامه، ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات معاصر، نظریه و نقد ادبی، ویرایش و نگارش)، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی ویژه غیرفارسی زبانان، علوم اسلامی (زبان و ادبیات فارسی)، علوم اجتماعی گرایش دبیری علوم اجتماعی، جامعه شناسی انقلاب اسلامی، مطالعات فرهنگی، مطالعات فرهنگی و رسانه، ریاضیات و کاربردها (تمامی گرایش‌ها)، ریاضی کاربردی (تمامی گرایش‌ها) تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر جهان اسلام، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد( تمامی گرایش‌ها)، الهیات و معارف اسلامی ( تمامی گرایش‌ها)، معارف اسلامی و تبلیغ، تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، حکمت و کلام شیعی، علوم اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و کلام اسلامی، کلام تطبیقی، مدرسی اخلاق اسلامی، مدرسی انقلاب اسلامی، مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرسی مبانی نظری اسلام، مدرسی معارف قرآن و حدیث، منطق فهم دین و گواهینامه سطح سه (۳) علوم/ دروس حوزوی

البته حافظان درجات یک تا ۵ قرآن کریم به شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا داشتن گواهینامه سطح ۲ و بالاتر تحصیلات حوزوی می‌‌توانند شرکت کنند.

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی که عنوان رشته تحصیلی آنها با رشته‌های تحصیلی مندرج در جدول فوق مغایریت دارد، در صورت دارا بودن سایر شرایط، با مدرک تحصیلی پایین‌تر مشروط به اینکه با عناوین رشته های مذکور انطباق داشته باشند، می‌توانند در آزمون شرکت نمایند. در صورت استخدام فرد، مدرک تحصیلی بالاتر در حکم کارگزینی ایشان اعمال نمی‌شود.

* مابقی رشته‌ها چه می‌شود؟

همانطور که اشاره شد تعدادی از علاقه‌مندان رشته آموزگاری عنوان کردند که رشته آنها در این آزمون نیست. یکی از علاقه‌مندان به رشته آموزگاری که در رشته مهندسی تحصیل کرده است، به خبرنگار فارس گفت: بنده در دوره دبیرستان در رشته ریاضی درس خواندم و در دانشگاه، در رشته برق ادامه تحصیل دادم و علاقه زیادی به رشته معلمی دارم اما در دفترچه آزمون استخدامی، رشته ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: از وزارت آموزش و پرورش درخواست داریم برای تمام کسانی که علاقه به معلمی دارند، امکان شرکت در آزمون استخدامی را فراهم کنند تا ما بتوانیم توانایی و استعداد خود را در معلمی نشان دهیم.

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ثبت‌نام آزمونی که از دیروز آغاز شد و قرار است هشتم اردیبهشت برگزار شود برای شغل آموزگاری است و رشته‌های متناسب با آموزگاری پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بعد از برگزاری آزمون جذب آموزگار، آزمون جذب دبیر و هنرآموز را برگزار خواهیم کرد که رشته‌های متناسب با این بخش دعوت به شرکت در آزمون می‌شوند.

به گزارش فارس، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ نفر آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی جذب می‌شوند یعنی در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب می‌شوند. یعنی تنها آموزگار جذب می‌شوند و آزمون دیگری برای جذب دبیر و هنرآموز برگزار خواهد شد.


خبر ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ – دبیر هیأت مرکز گزینش وزارت آموزش و پرورش نسبت به خلف وعده‌ در اجرای مصوبات هیأت عالی گزینش درباره آموزش و پرورش گلایه کرد و گفت: آزمون استخدامی وزارت آموزش‌ و پرورش به خاطر عدم همکاری سازمان سنجش به سال بعد موکول شد و در این صورت مانند سال گذشته گزینش فقط یک ماه فرصت بررسی دارد.

سید امیرمحمد خرازانی نماینده وزیر آموزش و پرورش در هیأت مرکزی گزینش و دبیر هیأت مرکز گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد:در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۱ جلسه هیأت عالی گزینش کشور با حضور یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، سید صولت مرتضوی معاون‌ وقت اجرایی رئیس جمهور و رئیس هیأت عالی گزینش کشور، لطیفی رئیس سازمان امور استخدامی و عضو هیأت عالی گزینش، فرهاد بشیری نماینده ناظر از طرف قوه مقننه در گزینش، محمد باقر الفت معاون قوه‌قضائیه و عضو هیأت عالی و علی حاجی خانی دبیر هیأت عالی گزینش جهت بررسی وضعیت گزینش معلمان تشکیل شد.

وی ادامه داد: مصوبات این جلسه شامل نیمه متمرکز شدن دانشگاه فرهنگیان، برگزاری آزمون استخدامی به‌گونه‌ای که گزینش سه ماه تا ۵ ماه فرصت بررسی داشته باشد، سیاست بومی گزینی، تأمین بودجه و امکانات لازم برای انجام گزینش مدارس غیردولتی و مهدهای کودک بود.

خرازانی با بیان اینکه تمام اعضای این جلسه مصوبه را امضا و جهت اجرا به آموزش و پرورش و دستگاه‌های مربوطه ارجاع دادند اما طبق آخرین خبرها اجرای این مصوبات در هاله‌ای از ابهام است، گفت: وزیر علوم با نیمه متمرکز کردن دانشگاه فرهنگیان مخالفت کرده است.

وی اضافه کرد: آزمون استخدامی وزارت آموزش‌ و پرورش به خاطر عدم همکاری سازمان سنجش به سال بعد موکول شد و در این صورت مانند سال گذشته گزینش فقط یک ماه فرصت بررسی دارد ضمن اینکه امسال قرار است سه برابر ظرفیت بررسی انجام شود که عملا یک گزینش صوری و بی دقت انجام خواهد شد؛ همچنین هیچگونه اقدامی جهت تأمین امکانات لازم برای انجام گزینش و تفاهم‌نامه مربوطه با سازمان مدارس غیردولتی هنوز انجام‌ نشده است.

دبیر هیأت مرکز گزینش وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این موارد در حالیست که وزیر آموزش و پرورش به جد در تلاش برای اجرایی کردن مصوبه بوده ولی دستگاه‌های دیگر همکاری لازم را ندارند.

پایان پیام/


خبر ۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ – در آزمون‌های سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است.  البته این مواد هنوز نهایی نشده است اما آخرین بررسی‌های آموزش و پرورش است پس اگر قصد مطالعه مواد آزمون را دارید کمی صبر کنید تا دفترچه آزمون منتشر شود. 

ابن اطلاعات صرفا برای آگاهی از مواد پیش‌بینی شده توسط آموزش و پرورش تا کنون، است.

مواد حیطه عمومی

۱- تاریخ و فرهنگ تمدن: خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا – صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی.

۲- تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی: بخش اول« شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» و بخش دوم«شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»

۳- معارف و اندیشه اسلامی : طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا – انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا.

۴- دانش اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران- وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) – بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.

مواد حیطه اختصاصی

اسناد و قوانین بالادسی آموزش و پرورش : سیاست­‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی- آیین‌نامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.

روش‌­ها و فنون تدریس : بخش دوم و سوم کتاب روش‌ها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمت – کتاب راهنمای معلم کلاس­های چندپایه فصل ۱-۳-۵)

روانشناسی تربیتی: برای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخش‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین(روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران) – و برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانش‌آموزان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمه‌­ای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد.

سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی: فصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دوران – راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.

مواد حیطه تخصصی

۱٫ مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه­‌های آسمانی دوره ابتدایی: نهج‌­القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم.

۲٫ مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.

۳٫ مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی :کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.

۴٫ مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.

۵٫ مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.

تمام سؤالات مواد آزمون حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی به صورت چهارگزینه‌ای با ضریب یک (۱) می‌باشند. ضمناً به ازای هر پاسخ اشتباه به سوالات، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.

تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی۸۰ سوال خواهد بود که به صورت چهار گزینه‌‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.

سؤالات حیطه های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهار گزینه‌‌ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۴۰ و ۸۰ سوال خواهد بود.

تمامی محتوای مواد حیطه تخصصی پایگاه تخصصی کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آدرس http://chap.sch.ir قسمت راهنمای تدریس دوره ابتدایی موجود است.


خبر ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ – به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین «حمید نیکزاد» شامگاه سه شنبه در جمع مدیران و روسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به نقش نیروی انسانی در ایجاد تحول بیان کرد: اسفند جاری آزمون استخدامی ماده ۲۸ برگزار می‌شود و در قالب آن ۲۵ هزار آموزگار به استخدام آموزش و پرورش درخواهند آمد.

وی با بیان اینکه شاخص های کیفی و عملکردی با برگزاری این آزمون در حوزه نیروی انسانی رشد خواهند داشت، افزود که وزارت آموزش و پرورش در حوزه  جذب و بکارگیری نیروی انسانی تغییرهای بنیادی ایجاد کرده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه: محتوای منابع آزمون استخدامی ماده ۲۸ شاهد تغییرهایی خواهد بود و همچنین ضریب اهمیت مصاحبه نسبت به آزمون افزایش پیدا خواهد کرد.

نیکزاد تاکید کرد که گزینش و انتخاب بهترین افراد برای حرفه معلمی امری مهم و ضروری است و در آزمون جدید این وزارتخانه فرایند استخدام معلم با دقت هر چه بیشتر انجام خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت که شبکه سازی در حوزه فعالیت‌های پرورشی و تربیتی باید به صورت ویژه مورد توجه متولیان حوزه تعلیم و تربیت قرار گیرد و این مهم باید با تکیه بر مفاد سند تحول بنیادین دنبال شود.

آموزش و پرورش خوزستان در رده های مختلف ۷۰ هزار نیرو  دارد.


خبر ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ – زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش صبح امروز ششم اسفندماه برگزار شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در ابتدای این نشست خبری در مورد رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی تشکیل شد که شامل شاغلین و بازنشستگان است.نو معلمان قریب به ۱۳۰ هزارنفر از این عدد را شامل می شود. حدود ۴۱۱ هزار و ۸۷۰ هزار حکم قطعی صادر شده است. ۶۶هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته هستند و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ شاغلین هستند. توزیع رتبه ها از یک تا پنج انجام شده است. رتبه یک ۳۱ هزار ۵۹۲ نفر، رتبه دو ۸۱ هزار و ۲۸ نفر، رتبه سه ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ نفر و رتبه چهار ۱۳ هزار ۱۶۸ نفر  و رتبه پنج هزار و ۲۳۸ نفر هستند.

او در ادامه گفت: تا پایان سال امیدواریم رتبه بندی را به سرانجام برسانیم. آن‌هایی که احکام قطعی گرفته اند این امکان را دارند که حکم خود را در سامانه مشاهده کنند. از ۹ اسفندماه امکان شکایت و اعتراض وجود دارد و در سامانه شرایط اعتراض به رتبه بارگذاری خواهد شد.

ستاری‌فرد افزود: در سال آینده با موجی از بازنشستگی روبه‌رو می‌شویم و ۸۴ هزار نفر سال بعد مشمول بازنشستگی هستند.۲۰ درصد از این افراد پیش بینی می کنیم در آموزش و پرورش بمانند و ۷۰ هزار نفر پیش بینی بازنشستگی ماست. راهکار ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان جایگزین شود اما خروجی فعلی این دانشگاه کفاف نیاز ما را نمی دهد. ۴۱۸ متر مربع از آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار داده شد تا بتوانند اقدام جدی انجام دهد.

او تاکید کرد: ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان نیرو تامین می‌کنیم و بقیه نیاز را باید از طریق قانون و ماده ۲۸ تامین کنیم. ساز و کار ماده ۲۸ تغییراتی جدی کرده و اگر بخواهیم در چند دسته این تغییرات را بسط دهیم به جذب نیروی با کیفیت می انجامد. پیشنهاد و پیش بینی ما این بود آزمون استخدامی آخر اسفندماه باشد اما با توجه به ایجاد زمان برای مطالعه و برای اینکه با چالش انتهای سال مواجه نشویم، آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ برگزار می شود. در فروردین ماه که مصادف با ماه مبارک رمضان است آزمون را در ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع ادامه داد: فرایند ثبت نام آخر همین هفته از ۹ یا ۱۰ اسفند شروع می شود. آزمون فعلا برای جذب دوره ابتدایی انجام می شود. ۲۴ هزار و ۶۹۴ معلم ابتدایی، ۲ هزار و ۳۳۲ نفر معلم دانش آموزان استثنایی و برای مناطق عشایری و مرزی ۹۹۲ نفر جذب می کنیم. در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ نفر آموزگار استثنایی، ابتدایی و عشایری و مرزی جذب می شوند.

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.