خانه » اطلاعیه های مهم » خبر برگزاری آزمون استخدامی نیروهای پرورشی و خدماتی

خبر برگزاری آزمون استخدامی نیروهای پرورشی و خدماتی

متن آگهی:

خبر ۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ – رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار پانا درباره جذب مجدد آموزگار، اظهار کرد: مراحل ارزیابی تکمیلی جذب آموزگاران ابتدایی در حال طی شدن است. پیش‌بینی ما این است که بخشی از ظرفیت خالی می‌ماند؛ به عنوان مثال در تهران جمعیت ظرفیت آقایان خالی می‌ماند و خانم‌‌ها جذب می‌شوند. بنابراین در حال مشورت با سازمان اداری و استخدامی هستیم که برای ظرفیت باقیمانده نیرو جذب کنیم بر همین اساس مجدداً آزمون استخدامی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آزمون استخدامی برای نیروهای پرورشی و خدماتی نیز برگزار خواهد شد.


خبر ۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ – رئیس دانشگاه فرهنگیان به تشریح شیوه‌های جذب معلم پرداخت و گفت: شیوه دومدرکی نخستین بار است که در تاریخ دانشگاه‌های ایران اجرا می‌شود؛ در این شیوه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر کشور نسبت به پذیرش دانشجومعلم به صورت مشترک اقدام خواهند کرد.

شیوه‌های جذب معلم اعلام شد/ از پذیرش دانشجومعلم ارشد تا استخدام معلم ۲ مدرکی

خبرگزاری فارس – گروه آموزش و پرورش: جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، هفته گذشته با حضور رئیس جمهور و تمام اعضاء برگزار شد و برنامه‌ راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق ۱۴۰۶ به تصویب رسید‌.

در این جلسه برخی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ساختاری و سازمانی بررسی شد و بعضی از آنها از جمله ساماندهی دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های استانی آن نیز تصویب شد؛ دستورالعمل چگونگی تبدیل وضعیت دکتر معلمان ممتاز آموزش و پرورشی برای عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و آیین‌نامه ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمی نیز از دیگر مصوبات جلسه هیات امنای دانشگاه فرهنگیان بود.

اعضای هیات امنای دانشگاه فرهنگیان بر اساس ماده (۷) اساسنامه این دانشگاه شامل رئیس جمهور (رئیس هیات امنا)، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور یا معاون مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور(حسب مورد)، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه (دبیر هیات امنا)، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و ۳ تن از شخصیت های علمی – فرهنگی کشور که نقش موثری در توسعه و پیشرفت علم و دانش دارند، است.

درباره مصوبات هیات امنا با رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو نشستیم. برخی نکات مهم این گفت‌‌وگو:

– برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق ۱۴۰۶ تصویب شد

– آیین‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی تصویب شد

– دستورالعمل جذب دکترمعلمان تصویب شد

– دانشجومعلم از مقطع ارشد جذب می‌شود

– مطابق سند تحول بنیادین، موظفیم به کمک دانشگاه‌های برتر از استعدادهای درخشان برای معلمی انتخاب کنیم

– معلم با شیوه دومدرکی برای اولین بار در کشور جذب می‌شود

– تراز سال آینده داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۷۰۰۰ است

– سن قانونی پذیرش دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی مطابق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، ۲۲ سال است

– در صورت تخصیص ردیف‌ و تایید سازمان اداری و استخدامی، آزمون استخدامی قبل از عید برگزار خواهد شد

* فارس: در ابتدای گفت‌وگو، آماری از تعداد دانشجویان و وضعیت دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌دهید؟

در حال حاضر ۹۴ هزار و ۷۲۶ دانشجو و ۲۲ هزار و ۷۴۹ مهارت‌آموز در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل می‌پردازند و ۸۵۰ استاد در این دانشگاه فعالیت می‌کنند. همچنین ۹۶ هزار و ۳۳۸ دانشجو از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دانشگاه فرهنگیان راهبردی‌ترین نهاد آموزشی کشور است. از این حیث که آینده کشور از طریق معلمان آن رقم خواهد خورد و اینجا، جایی است که معلم پرورش پیدا می‌کند؛ گزاف نیست اگر بگوییم از وضع امروز دانشگاه فرهنگیان می‌شود، بخشی از آینده نظام تعلیم و تربیت را پیش‌بینی کرد.

دانشگاه فرهنگیان وارث بیش از ۱۰۰ سال سنت تربیت معلم در ایران است؛ در همه استان‌ها و در تعداد زیادی از شهرهای بزرگ استان‌ها با قریب به ۱۰۰ شعبه فعال است؛ کمتر دانشگاهی یا هیچ دانشگاهی نیست که سابقه‌اش از دانشگاه تربیت معلم استان خودش بیشتر باشد. اسناد نشان می‌دهد که بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ کشور، در درون یک یا دو اتاق مراکز تربیت معلم پایه‌گذاری کردند.

بعد از یک دوره رکود در دهه ۸۰ در سنت تربیت معلم، بنا به تدبیر دولت وقت، دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه معلم پرور ایران تاسیس شد. از سال ۱۳۹۱ برای اولین بار دانشجو گرفت و از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۱، به‌رغم اهمیت این دانشگاه، هیچگاه جلسه هیات امنا با حضور رئیس جمهور برگزار نشد.

خرسندیم در این دولت پس از ۱۱ سال از تاسیس دانشگاه، این بار جلسه هیات امنا با حضور رئیس‌جمهور، وزرای علوم و آموزش و پرورش، رئیس سازمان اداری و استخدامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و سایر اعضای هیات امنا تشکیل شد و تصمیمات بسیار مهم بن‌بست شکن و آینده‌ساز برای دانشگاه گرفته شده است.

** تصویب برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق ۱۴۰۶

* فارس: درباره مصوبات جلسه اخیر هیات امنا توضیح دهید؟

۵ تصمیم کلیدی و کلان در جلسه گرفته و مصوب شد که مصوبه اول، برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ است. دانشگاه پیش‌تر یک برنامه راهبرد افق ۱۴۰۴ داشت اما این برنامه راهبردی ویرایش و اصلاح شد و جهت‌های آن متناسب با اهداف سند تحول بنیادین، بیانیه گام دولت و برنامه تحولی دولت اصلاح جدی پیدا کرد و به یک برنامه جدید تبدیل شد.

در این برنامه جدید، بیش از ۳۰ نشانگر کلیدی برای پیشرفت آینده نظام تعلیم و تربیت گنجانده شده است که موظف هستیم، پیاده‌سازی کنیم؛ از جمله نسبت دانشجو به استاد است که در حال حاضر ۱۱۰ به یک است که در افق این برنامه باید به ۳۵ به یک برسد یا تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد که در حال حاضر یک درصد دانشجویان دانشگاه است و در این برنامه باید حداقل به ۱۵ درصد برسد. یا هرم هیات علمی در افق این برنامه باید به بیش از ۹۵ درصد استادیار و بالاتر برسد.

همچنین فضای آموزشی، اداری، رفاهی و کمک آموزشی دانشگاه باید به استانداردهای مصوب برنامه ششم توسعه نزدیک شود و از همه اینها مهم‌تر موضوع تمدن‌سازی نوین اسلامی، هویت، پروراندن نسلی با روحیه مقاومت و حمیت و همت ملی از جهت‌گیری‌های مهم این برنامه راهبردی است.

* فارس: از چه زمانی برنامه راهبردی جدید اجرا می‌شود؟

برنامه راهبردی، امروز سند فعالیت و برنامه‌ریزی دانشگاه است و از سال ۱۴۰۲، این برنامه جایگزین تمام برنامه‌های پیشین خواهد شد.

** در آینده نزدیک دیگر مدیریت امور پردیس‌ها نداریم

* فارس: مصوبه‌های بعدی چیست؟

مصوبه دوم، اصلاح سازمان دانشگاه است. دانشگاه شامل ۹۸ پردیس و مرکز است و در هر استان، یک مدیریتی به نام مدیریت امور پردیس‌های آن استان پیش‌بینی شده است؛ در اصلاح سازمان دانشگاه، سازوکارهای به گونه‌ای تدوین شده است که یک دانشگاه ملی با ۳۱ دانشگاه جامع تابع استانی داریم.

در آینده نزدیک دیگر مدیریت امور پردیس‌ها نداریم بلکه در هر استان یک دانشگاه با ۳ پردیس یا دانشکده شامل دانشکده خواهران، دانشکده برادران و دانشکده متولی امر توانمندسازی معلمان سراسر آن استان است. چرا که معلمان باید در هر سال ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند و ساعت آموزشی معلمان هر استان، آنقدر زیاد است که باید یک مرکز تخصصی عهده‌دار این کار شود.

متناسب با آن باید نمودار دانشگاه تصویب می‌شد که این اتفاق افتاد و سقف پست‌های سازمانی دانشگاه در این برنامه تعیین شد و مقرر شد نمودار تفصیلی هم زیر نظر سازمان اداری و استخدامی کشور به‌زودی تدوین و آماده ابلاغ شود.

** آیین‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی تصویب شد

تصمیم راهبردی سوم، تصویب آیین‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی است که مطابق آن دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل هم آزمون جامع و هم آزمون‌های عملکردی کاربردی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و تدریس عملی خواهند داشت و بعد از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند.

آیین‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی همسو با اسناد تحولی همچون سند تحول بنیادین، سند تحول دولت و آموزه‌های جهانی در پرورش و تربیت معلم است؛ امید داریم معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند، به عنوان معلمان شاخص و پیش نمونه‌های اعلای معلمی در آینده به جامعه تعلیم و تربیت ورود پیدا کنند و آن را متحول کنند.

* فارس: ویژگی این آیین‌نامه چیست؟

در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که دانشجومعلمان در طول تحصیل، ۱۲ مهارت را باید کسب کنند؛ برخی از مهارت‌ها برای همه یکسان و اجباری است و برخی هم از بسته‌‌ای از مهارت‌های اختیاری هر یک از ساحت‌های تحول انتخاب می‌شود.

مصوبه مهم بعدی، تصویب دستورالعمل جذب دکترمعلمان است. این دستورالعمل به تایید قبلی وزیر علوم رسیده و ابلاغ هم شده است. ما هم فراخوان جذب را داده بودیم ولی اجرای آن مستلزم تایید رئیس جمهور و اعضای هیات امنا بود که این اتفاق هم افتاد.

با اجرای دستورالعمل دکترمعلمان، نسبت دانشجو به استاد که هم‌اکنون ۱۱۰ به یک است به ۶۹ به یک، ارتقا پیدا می‌کند.

* فارس: برای جذب هیات علمی چه کردید؟

دانشگاه فرهنگیان در سال‌‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تنهایی به اندازه کل تاریخ خود، استاد جذب می‌کند و همینجا باید از اهتمام وزیر علوم تشکر ویژه کنم. بدون حمایت ایشان، این تحولات انجام‌پذیر نبود.

** سال آینده دانشجو معلمان در دو مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

* فارس: یکی از مصوبه‌های مهم جلسه هیات امنا، اصلاح شیوه‌های جذب و گزینش دانشجومعلمان است. در این مورد توضیح می‌دهید؟

بله، مصوبه دیگر، اصلاح شیوه‌های جذب و گزینش دانشجو معلمان است. جذب و گزینش برای انتخاب دانشجومعلم شایسته و باصلاحیت است؛ انتخاب معلمانی که خلق و خوی معلمی، عشق و عِرق معلمی دارند، کار بسیار مهمی‌ است که متاسفانه از آن غفلت کردیم.

ان‌شاءالله سال آینده دانشجو معلمان در دو مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؛ یک گروه از مهر می‌آیند که عموما رشته‌های متوسطه اول و دوم هستند که از دبیری یاد می‌کنیم و یک گروه کثیر که حدود ۷۰ درصد کل جمعیت است، در بهمن وارد خواهند شد.

مصاحبه عمومی و علمی سال آینده ۳۰ درصد نمره خواهد داشت و این برخلاف مصاحبه‌های سال‌های قبل است که هیچ نمره‌ای نداشت و همچنین گزینش مستمر هم در طول تحصیل انجام می‌شود. در دانشگاه موضوع گزینش مستمر با موضوع صلاحیت حرفه‌ای پیوند خورده است و دانشجومعلمانی که وارد دانشگاه می‌شوند دائما باید در محک ارزیابان تخصصی و حرفه‌ای باشند تا صلاحیت آنها برای ورود به کلاس درس تایید و تصویب شود.

** جذب دانشجومعلم از مقطع ارشد

از دیگر مباحث مهم سال آینده، اهتمام به دو شیوه دیگر جذب است که برای تامین کسری معلم سال ۱۴۰۳ فعالیت می‌کنیم؛ معتقدیم اگر آموزش و پرورش می‌خواهد این کسری همواره و همیشگی معلم مهر هر سال را جبران کند، باید یکسال زودتر برای دو سال بعد برنامه‌ریزی کند. لذا برای تامین معلم جهت مهر سال ۱۴۰۳، با احتساب پیش‌بینی خروجی دانشگاه فرهنگیان که در آن زمان ورودی سال ۱۴۰۰ آماده خروج می‌شوند، اعلام کردیم که می‌توانیم دانشجومعلم از مقطع ارشد بپذیریم.

اگر دانشجومعلمان از مقطع ارشد پذیرفته شوند، با طیب خاطر در سال ۱۴۰۳ می‌توانند به کمک آموزش و پرورش بروند و کلاس درس را با معلمان توانا و متخصص و با صلاحیت پر کنیم.

* فارس: آیا این طرح در هیات امنا تصویب شده است؟

بله تصویب شده است و باید مقدمات اجرایی آن فراهم شود. جذب متعهد خدمت از ارشد مطابق برنامه دانشگاه اینگونه است؛ افرادی که حداکثر سن‌شان ۲۴ سال و با سربازی ۲۶ سال است با شرایطی که در شورای هماهنگی تربیت معلم تعیین می‌شود مانند معدل و سایر ویژگی‌ها، می‌توانند دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل و تعهد استخدام انتخاب کنند.

به عنوان مثال فردی در کارشناسی ارشد در آموزش فیزیک قبول می‌شود؛ وقتی این فرد به دانشگاه فرهنگیان می‌آید، همه دروسش معلمی فیزیک است؛ حتی بخش عمده‌ای از سال دوم او در مدرسه است و جایگزین رساله‌اش، تدریس پژوهی و آموزش‌کاوی می‌کند و از این طریق کاملا آماده وارد کلاس درس خودش خواهد شد.

در این مدل که در شورای هماهنگی کلیاتش تصویب شد، پیش‌بینی ما این است که سال آینده حداقل ۲۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد بپذیریم و پیش‌بینی ما این است که عمده این افراد از طریق استعداد درخشان جذب شوند چون ظرفیت کارشناسی ارشد تا ۴۰ درصد به دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده است که جذب از بین استعدادهای درخشان انجام شود.

یادآور می‌شوم که استعدادهای درخشان هم باید از طریق سازمان سنجش معرفی شوند. تمرکز ما هم روی استعدادهای درخشان است و معتقدیم که معلم در سواد باید ممتاز و در دانش انتقال سواد، ممتازتر باشد لذا جذب از بین نخبگان از سیاست‌های دانشگاه‌هاست و بنیاد ملی نخبگان پنجره این موضوع را باز کرده و در تعاملاتی که با آنها داریم، عنوان کردیم همه کسانی را که در فرایند قرار دهند بررسی می‌کنیم و از بین آنها افرادی که صلاحیت و خلصت و خلق معلمی دارند را جذب آموزش و پرورش خواهیم کرد.

 

** جذب معلم از استعدادهای درخشان

* فارس: به شیوه جذب معلم از طریق استعدادهای درخشان اشاره کردید، در هیات امنا این موضوع تصویب شد؟

شیوه دیگر جذب از استعدادهای درخشان است. مطابق سند تحول بنیادین، موظفیم به کمک دانشگاه‌های برتر از استعدادهای درخشان برای معلمی انتخاب کنیم؛ دانشگاه فرهنگیان، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی همه دست در دست هم دادند تا متناسب با ظرفیت‌هایی که قوانین موجود جذب نخبگان و سرآمدان دارد و با تصویب یک شیوه‌نامه مستقل جذب نخبگان دانش‌آموزی که برایشان چندان شیوه‌نامه و آیین‌نامه مستقل نداری، نسبت به جذب، شناسایی و پذیرش دانشجومعلمان برای سال آینده اقدام کنیم.

این شیوه جذب از بین نخبگان دانش‌آموزی و دانشجویی و از بین کسانی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت می‌کنند، امیدبخش تحولی جدی در مدارس خواهد بود.

* جذب معلم با شیوه دومدرکی برای اولین بار در کشور

شیوه‌ بعدی که در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شده است و به‌زودی شیوه‌نامه آن توسط وزارت علوم ابلاغ خواهد شد و ما به کمک دانشگاه‌های برتر برای مهر ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا دانشجو بپذیریم، شیوه دو مدرکی است.

شیوه دومدرکی نخستین بار است که در تاریخ دانشگاه‌های ایران اجرا می‌شود. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر کشور نسبت به پذیرش دانشجومعلم به صورت مشترک اقدام خواهند کرد. این دانشجومعلمان حداقل دو سال از تحصیل خودشان را در دانشگاه اصلی می‌گذرانند و در آنجا دروس تخصصی را طی می‌کنند.

این دانشجویان در صورت تایید صلاحیت عمومی آنها و اعلام هسته‌های گزینش وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای سال سوم یا چهارم برای گذراندن دروس تخصصی حرفه‌ معلمی به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند. این اقدام یقینا باعث جذب افراد برجسته فراوانی به دانشگاه فرهنگیان خواهد شد و امیدواریم در این شیوه به علوم پایه کمک جدی کنیم.

معتقدیم دانشگاه فرهنگیان می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت علوم پایه ایفا کند و این شیوه دو مدرکی فعلا در ۵ رشته آموزش ریاضی، آموزش شیمی، آموزش فیزیک، آموزش زیست‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه‌ای است.

* فارس: گروه دوم که در بهمن جذب می‌شوند، چه کسانی هستند؟

آموزش ابتدایی است که در بهمن جذب می‌شوند.

** تراز سال آینده داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۷۰۰۰ است

* فارس: علت اینکه دو مرحله‌ای کردید، چیست؟ گزینش آموزش ابتدایی‌ سخت‌تر است؟

گزینش همه مثل هم است. اما علت این است که فرصت کافی برای گزینش افراد پیدا کنیم؛ در حال حاضر در کنکور سراسری فرصت کافی برای گزینش نداریم. فردی که می‌خواهد معلم شود علاوه بر توانایی‌های علمی، باید گزینش شود.

سال آینده، کف تراز ما ۷۰۰۰ خواهد بود که ۵۰۰ نمره نسبت به امسال اضافه شده است. معدل داوطلبان گروه علوم انسانی باید حداقل ۱۵ و گروه علوم ریاضی، تجربی، کاردانش و فنی حداقل باید ۱۴ باشد و با این نمره علمی به محاسبه دعوت خواهند شد.

در مصاحبه نیز تفاوت‌های بسیار جدی نسبت به سال گذشته داریم؛ از جمله سنجش شخصیت و تست‌های شخصیت پیش‌بینی شده است که باید دانشجویان تکمیل کنند تا معلوم شود که برای معلمی می‌توانند گزینه خوبی باشند.

حتما برای ما مهم است که این افراد هم هویت دینی و ملی بسیار راسخ داشته باشند؛ معلم رکن رکین تحول جامعه و کشور است و هیچگونه مسامحه‌ای در انتخاب معلم نباید داشته باشیم. انتخاب معلم یعنی سپردن آینده کشور به دست آنهاست؛ این حق ملت بر گردن حاکمیت است که بهترین معلم را انتخاب کند.

* فارس: نسبت به مصاحبه‌های جذب نیرو هم گلایه‌هایی وجود دارد؛ اشاره کردید که تفاوت جدی ایجاد شده است و به عنوان مثال تست شخصیت اضافه شده است. درباره تحول این بخش بیشتر توضیح می‌دهید؟

مسوولیت اجرای مصاحبه با آموزش و پرورش است و دانشگاه فرهنگیان یک عضو است. ما به آموزش و پرورش، راهکارهای تحول در مصاحبه را اعلام کردیم. در حقیقت مصاحبه‌گران باید تماما دارای کد شناسایی باشند.

خود مصاحبه باید از اساس متحول شود؛ فرم‌های مصاحبه، شاخص‌های سنجش پذیر داشته باشد. چون قرار است مصاحبه نمره داشته باشد باید مستندات هم برای مصاحبه کافی و کامل باشد. ما هم از برخی برخورد‌های ناهماهنگ و در مواردی با کامل تاسف نامناسب در جلسات مصاحبه شنیدیم و اگر موردی را به صورت مصداقی داشته باشیم حتما پیگیری می‌کنیم.

اصل مساله این است که مصاحبه باید به‌گونه‌ای انجام شود که این حرف‌ها در آن پیش نیاید. راهش این است که امر مصاحبه را حرفه‌ای کنیم. آمادگی این را داریم که کانون‌های ارزیابی را به کمک بیاوریم و از همه چیز مهم‌تر، طرحی در اواسط تابستان به وزیر آموزش و پرورش دادم و اعلام کردم که دانشگاه آمادگی دارد ۳۰۰ مصاحبه‌گر حرفه‌ای تربیت کند و این افراد به استان‌های خودشان برگردند و افراد دیگر را تربیت کنند و تیم‌‌های شناسه‌دار مناسب از افراد شاخص انتخاب شوند و فرایند مصاحبه توسط آنها رقم بخورد.

همچنین در طرح رتبه‌بندی بیش از ۲۵۰۰ ارزیاب حرفه‌ای تربیت شدند که معتقدیم که می‌توان ارزیابان حرفه‌ای را در این بخش توانمند کرد چرا که کد شناسایی دارند.

* فارس: امکان تغییر سن متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در دوره کارشناسی وجود دارد؟

بیشتر نخواهد شد. سن قانونی پذیرش دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی مطابق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، ۲۲ سال است؛ در یک زمانی این ۲۲ سال به ۲۴ سال تغییر کرد؛ اما از نظر قانونی، ۲۲ سال است. اینکه ۲۴ باشد یا ۲۲ منوط به اعلامی است که وزارت آموزش و پرورش به سازمان سنجش خواهد داشت.

** شرایط بورسیه سال آخری چیست؟

* فارس: ساز و کار جذب دانشجویان سال چهارم دانشگاه‌ها تدوین شده است؟ فرایند جذب شرط معدل دارد؟

در فرایند جذب دانشجویان سال چهارم دانشگاه‌ها، چند نکته مهم است؛ نکته اول اینکه، این شیوه جایگزین ماده ۲۸ است ولی ما بهترین شیوه تربیت معلم را همین دوره‌های ۴ ساله می‌دانیم تا هویت معلمی شکل بگیرد.

برای رفع کسری قطعی وزارت آموزش و پرورش، جذب دانشجویان سال آخری مد نظر است که ما نام آن را «بورسیه سال آخری» گذاشتیم؛ در طرح بورسیه سال آخری، در صورت تصویب نهایی این طرح، فراخوانی داده می‌شود. چرا که مسوول تصویب نیستیم.

* فارس: این طرح باید در کجا تصویب شود؟

در گروه هماهنگی وزارت آموزش و پرورش که زیر نظر وزیر آموزش و پرورش است باید تصویب شود و به ما ابلاغ شود. دانشگاه آماده اجرای این گام بزرگ تحولی است و امیدواریم آموزش و پرورش، خودش را به دانشگاه خودش برساند و شیوه‌های خودش را در این موضوع متحول کند.

در این شیوه، دانشجویان سال آخر فراخوانده خواهند شد‌ و در سامانه اختصاصی که برای این منظور هست، ثبت‌نام خواهند کرد. این امکان برای تمام کسانی که دانشجوی ممتاز هستند و نمره علمی خوبی در کنکور داشتند و معدل‌شان حداقل ۱۷ در گروه علوم انسانی و زبان و حداقل۱۶ در گروه علوم پایه، فنی و مهندسی و هنر است، فراهم خواهد شد. این معدل با توجه به نوع دانشگاه تغییر خواهد کرد و به دانشگاه‌ها ضریب داده می‌شود.

افرادی که فراخوانده می‌شوند، بعد از مصاحبه، ۱.۲ تا ۱.۵ برابر پذیرش می‌شوند و از سال آینده دوره‌های صلاحیت حرفه‌ای معلمی را می‌گذرانند؛ در انتهای دوره صلاحیت‌های حرفه‌ای که همزمان هم گزینش آنها انجام می‌شود، افرادی که در آزمون صلاحیت معلمی قبول شوند، به آموزش و پرورش معرفی خواهند شد.

یعنی آزمون صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمی جایگزین آزمون‌های دیگر خواهد شد البته این طرح دانشگاه است اما تصویب آن بر عهده دانشگاه نیست ولی آمادگی اجرای آن را دارد. در این طرح داوطلبان در هر استان برای همان استان پذیرش می‌شوند یعنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای بوم است.

طرح بورسیه معلمی را ارائه کردیم بیش از ۶ ماه است که در دستور کار آموزش و پرورش است و امیدواریم زودتر تصمیم‌گیری کنند تا اگر می‌خواهند این کار تحولی انجام شود، تنگنای زمان باعث از بین رفتن اصل طرح نشود.

* فارس: با این بحث، پذیرش بر اساس ماده ۲۸ دیگر اجرا نمی‌شود؟

از طریق ماده ۲۸ هم خواهد بود. چون میزان نیاز ما از این طریق برطرف نخواهد شد. در صورت تخصیص ردیف‌ و تایید سازمان اداری و استخدامی، آزمون استخدامی قبل از عید برگزار خواهد شد.

* فارس: تفاوت ماده ۲۸ با پذیرش از سال چهارم چقدر است؟

تفاوت زیادی دارد. در ماده ۲۸، داوطلبان، ما را انتخاب می‌کنند اما در طرح بورسیه سال آخر، ما آنها را انتخاب می‌کنیم. تفاوت دوم این است که در ماده ۲۸ با توجه به قوانین گاهی اوقات تا ۵۰ ساله هم نیرو می‌گیریم، در حالی که در بورسیه معلمی اینگونه نیست. مورد سوم این است که در بورسیه معلمی، دانشگاه را تعیین می‌کنیم و از هر دانشگاهی نمی‌گیریم و تفاوت چهارم این است که افراد بعد از گذراندن آزمون صلاحیت حرفه‌ای، معلم می‌شوند و در ماده ۲۸، قبل از گذراندن آزمون صلاحیت حرفه‌ای معلم می‌شوند.

* فارس: در این طرح، دانشجویان سال چهارمی در دانشگاه خودشان هستند یا به دانشگاه فرهنگیان می‌آیند؟

همزمان است. پودمان‌های معلمی را در دانشگاه فرهنگیان می‌گذرانند.

*فارس: این گروه تعهد دبیری دارند؟

تعهد دبیری نخواهند داشت.

به هر حال ما برای تامین معلم مطلوب باید شیوه‌های جایگزین را بیاوریم. معتقدیم این شیوه‌ها ۷۵ تا ۸۵ درصد، ما را به ایده‌آل‌هایمان نزدیک می‌کند اما بهتر از شیوه‌هایی است که کاملا با ایده‌آل‌هایمان فاصله دارند؛ لذا این شیوه‌ها، ایده‌ال‌های ما نیستند بلکه ایده‌‌آل ما جذب دانشجومعلم در دوره‌های ۴ ساله در دانشگاه فرهنگیان است.

* فارس: وزارت آموزش و پرورش چه زمانی از حالت بحران نیروی انسانی با این روش‌ها خارج می‌شود؟

آمارهای فعلی نشان می‌دهد در سال‌های ۱۴۰۷، ۱۴۰۸ خروجی دانشگاه فرهنگیان با خروجی آموزش و پرورش می‌تواند تطابق داشته باشد ولی این آمارها قطعی نیست چون مربوط به آخرین آمارگیری کشور در سال ۱۳۹۵ است و تاثیرات قانونی جوانی جمعیت و موضوع مهاجرت به ایران هم نباید نادیده گرفت.

**احیای جشنواره الگوهای برتر تدریس بعد از ۱۱ سال

* فارس: دانشگاه فرهنگیان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی چه کرده است؟

اتفاقات مهمی در این زمینه در راه است از جمله اهم آنها می‌توان به خیز دانشگاه برای ارتقای صلاحیت‌های فرهنگی در بین دانشجومعلمان یاد کرد. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان قطب قرآنی موسسات آموزشی عالی کشور است و در اربعین امسال بالغ بر ۵۳۰۰ دانشجو به کربلای معلی اعزام کرد؛ جزو معدود دانشگاه‌های کشور بودیم که در کربلا، موکب اختصاصی داشتیم.

در راهیان نور برنامه‌ریزی برای جمعیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته داریم و هرچه جمعیت پیشین بوده است، امسال اهتمام ما به افزایش ۱۰۰ درصدی آن است. البته تنگناهای مالی داریم که به کمک دستگاه‌های پشتیبان سعی می‌کنیم که این تنگناها را برطرف کنیم. همچنین در اردوی راهیان مقاومت، ۲۲۰۰ دانشجو از دانشگاه فرهنگیان همراه با سایر دانشجویان برای تجدید عهد با شهید حاج قاسم سلیمانی به کرمان اعزام شدند.

احیای جشنواره الگوهای برتر تدریس بعد از ۱۱ سال از تاسیس دانشگاه، فعالیت دیگری است که با اعتبار و قوت برگزار می‌شود؛ در حوزه فعالیت‌های ورزشی، برنامه‌ریزی جدی کردیم؛ برنامه‌ریزی شده است که هر پردیس در رشته‌های مختلف، تیم‌های ورزشی داشته باشد و مسابقات ورزشی بین پردیس‌ها، در مناطق ۱۰ گانه، بین استان‌ها و در کشور برگزار شود و اعزام به یونیورسال دانشجویی صورت گیرد که از برنامه‌های جدی دانشگاه فرهنگیان است.

** تمام مراکز ضمن خدمت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان واگذار می‌شود

* فارس: یکی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان، فضای رفاهی و خوابگاهی بوده است، برای آن چه کردید؟

به دنبال تقویت فضاهای آموزشی، رفاهی و خوابگاهی جدید هستیم. مطابق دستور وزیر آموزش و پرورش تمام مراکز ضمن خدمت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان واگذار خواهد شد؛ هم برای تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مراکز آموزشی سراسر کشور و هم برای تربیت معلم آینده.

یک لحظه غفلت از دانشگاه فرهنگیان، خسارت زیادی به تعلیم و تربیت خواهد زد و ما امروز نتیجه غفلت‌های پیشین را می‌بینیم.


خبر ۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ – اعظم گودرزی، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ ویژه فارغ التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد؛ گفت: ما در حال پیگیری هستیم تا این اتفاق هرچه زودتر رقم بخورد.

وی با اشاره به کمبود نیروی مراقب سلامت در آموزش و پرورش گفت: اگر سازمان امور اداری و استخدامی این مجوز را به ما بدهد از طریق ماده ۲۸ نیروی مورد نظرمان را جذب خواهیم کرد. تنها شرط تحقق این موضوع موافقت سازمان امور اداری و استخدامی است تا ما به زودی این آزمون را برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: پیگیری و مکاتباتمان و اقداماتی را که لازم است انجام دادیم و منتظر مجوز سازمان امور اداری و استخدامی هستیم.

گودرزی افزود: با توجه به مصوبه هیئت وزیران که یک ۴۸۲ ام نیرو مورد نیاز را از طریق آزمون می‌توان جذب کرد؛ ما حدود ۱۹ هزار مراقب سلامت در مدارس کشور کمبود داریم که اگرچه نمی‌توانیم همه کمبودمان را امسال جذب کنیم اما در تلاشیم تا به تفکیک در هر سال به آن میزان که در قالب ماده ۲۸ ممکن است جذب کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نیروهای پذیرفته شده، پس از آموزش‌های لازم ویژه معلمی در دانشگاه فرهنگیان، افراد جذب آموزش و پرورش خواهند شد.


خبر ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۲ – حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه آزمون استخدامی آموزگاران مدارس ابتدایی اردیبهشت ماه امسال برگزار شده بود، گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر متقاضی معلمی بودند که هزار و ۱۲۴ نفر نمره حد نصاب قبولی را کسب کردند.

او افزود: فرایند استخدامی شامل تطبیق مدارک، معاینات پزشکی، ارزیابی سوابق آموزشی و مصاحبه حضوری آغاز شده است.

کمالی ادامه داد: اجرای این فرایند‌ها در ۸ مرکز استان حداقل دو هفته زمان می‌برد و پس از طی این مراحل ۴۰۴ آموزگار ابتدایی به عنوان نیروی نهایی استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: جذب معلمان مقطع متوسطه اول و دوم نیز بعد از طی مراحل استخدام آموزگاران ابتدایی آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه نام نویسی متقاضیان دبیری انجام شده است، افزود: آزمون استخدامی دبیران نیز در مرداد ماه انجام می‌شود و بعد ازاجرای فرایند‌های استخدامی در نهایت ۸۰۰ نفر جذب خواهند شد.

کمالی ادامه داد: معلمان جذب شده بعد از یک دوره آموزشی عمومی از مهرماه امسال فعالیت خود را در مدارس استان آغاز می‌کنند.


خبر ۱۳ تیر ۱۴۰۲- اطلاعیه شماره ۵ ستاد آزمون استخدامی آموزگاران وزارت آموزش و پرورش

آغاز به کار مرکز پاسخگویی ستاد آزمون استخدامی آموزگاران آموزش و پرورش+جدول شماره‌های تلفن

ستاد آزمون استخدامی آموزگاران ۱۴۰۲ وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه شماره ۵ خود از آغاز به کار مرکز پاسخگویی ستاد آزمون استخدامی آموزگاران و پاسخگویی شماره‌های تلفن این ستاد خبر داد.

:memo:به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با عنایت به آغاز فرایند ارزیابی تکمیلی، به اطلاع پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش می‌رساند؛ در راستای پاسخگویی به سوالات و راهنمایی داوطلبان گرامی، مرکز پاسخگویی ستاد آزمون استخدامی آموزگاران به شماره تماس‌های مندرج در جدول ذیل، روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۷ الی ۱۶ آماده پاسخگویی می باشد.

برای مشاهده اطلاعیه اینجا کلیک کنید


خبر ۶ تیر ماه ۱۴۰۲ – صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره آزمون استخدام دبیر و هنرآموز، اظهار کرد: ثبت‌نام آزمون استخدام دبیر و هنرآموز از ۲۷ خرداد تا سوم تیر ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش انجام شد.

وی ادامه داد: در این آزمون ۳۲۵ هزار و ۶۹۸ نفر شامل ۲۲۲ هزار و ۱۴۱ زن و ۱۰۳ هزار و ۵۵۷ نفر ثبت‌نام کردند.

ستاری‌فرد با بیان اینکه در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز تعداد ۲۲ هزار و ۱۸۴ نفر پذیرفته خواهند شد، گفت: آزمون استخدامی آموزش و پرورش روز ۱۲ مرداد امسال(۱۴۰۲) برگزار می‌شود.


خبر ۶ تیر ۱۴۰۲- اطلاعیه شماره ۴ دبیرخانه هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش

به گزارش واحد اطلاع رسانی و روابط عمومی دبیرخانه هیات مرکزی گزینش؛ به اطلاع می رساند با توجه به اینکه فرآیند ثبت فرم اطلاعات فردی و بارگذاری مدارک گزینش پذیرفته شدگان مرحله اول آزمون استخدام آموزگاری از روز پنج شنبه اول تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شده و به مدت ۵ روز ادامه داشته و به کلیه داوطلبینی که در ۴ روز اول به سامانه ثبت اطلاعات مراجعه نکرده اند، پیامک اطلاع رسانی جهت تکمیل مدارک ارسال شده است؛ متاسفانه تعداد کمی از داوطلبان به هر دلیلی تاکنون فرآیند تکمیل فرم اطلاعات فردی را به اتمام نرسانده اند.

لذا بدین‌وسیله به اطلاع این گروه از داوطلبان می‌رساند، لازم است پس از مرحله بررسی مدارک هویتی و معاینات پزشکی و در صورت اخذ برگه معرفی نامه به مراکز ارزیابی تکمیلی، با مراجعه به هسته گزینش استان محل استخدام معرفی‌نامه مزبور را به رویت مسئولین هسته گزینش رسانده و سپس نسبت به تکمیل فرم اطلاعات فردی و ارائه مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.

همچنین لازم است داوطلب علت عدم تکمیل فرآیند ثبت نام الکترونیکی خود را به صورت کتبی به هسته گزینش ارائه نماید.


خبر ۵تیر ۱۴۰۲- تمدید مهلت بارگذاری مدارک پذیرفته شدگان آزمون استخدام آموزگاری آموزش و پرورش

هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مهلت ثبت‌نام، تکمیل و ویرایش فرم اطلاعات فردی و بارگزاری مدارک معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی تا پایان روز دوشنبه (۵ تیر ۱۴۰۲) فراهم است.
به گزارش واحد اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش؛ بدینوسیله به اطلاع کلیه معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی می‌رساند:
پیرو اطلاعیه شماره یک هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش و با توجه به درخواست برخی از داوطلبان مزبور، مهلت ثبت‌نام، تکمیل و ویرایش فرم اطلاعات فردی و بارگزاری مدارک تا پایان روز دوشنبه (۵ تیر ۱۴۰۲) فراهم است.


خبر ۳۰ خرداد ۱۴۰۲- اعلام نتایج آزمون کتبی استخدام آموزگار ابتدایی و استثنائی ۱۴۰۲

برای مشاهده نتایج کلیک کنید


خبر ۳۰ خرداد ۱۴۰۲-اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی امشب و یا فرداشب
صادق ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: نتایج آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و استثنایی امشب یا فردا شب اعلام می‌شود.


خبر ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ – رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ آماده است و قطعا تا قبل از تاریخ ۱۰ خرداد اعلام می‌شود، گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز آماده است پس از مشخص شدن یک سری فاکتورها، این نتایج را اعلام خواهیم کرد.

دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه نشست «تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲» در جمع خبرنگاران به زمان اعلام نتایج آزمون‌ استخدامی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: درباره نتایج این آزمون منتظر یک سری عوامل و فاکتورهایی هستیم که دستگاه‌های دیگر باید آن‌ها را اعلام کنند چرا که این فاکتورها روی نتایج اثر می‌گذارد. 

وی در ادامه تصریح کرد: نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ نیز آماده است و قطعا تا قبل از تاریخ ۱۰ خرداد اعلام می‌شود.

پورعباس همچنین به اقدامات اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: مسیر برگزاری آزمون با مدیران استان‌ها کنترل می‌شود و عوامل اجرایی که بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر هستند را با توجه به تغییرات و تحولات آزمون باید توجیه کنیم. در این مسیر نیازمند پر شدن پرتال طراحی سوالات هستیم چرا که فرایند آزمون الکترونیکی از طریق پرتال سوالات که مخزن زخیم و عظیمی است و استاندارد اجرایی دارد، انجام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بر لزوم شناسنامه‌دار کردن عوامل اجرایی برگزاری آزمون‌های آینده تاکید کرد و گفت: عوامل اجرایی در مخازن و مراقبین و رابطین را باید شناسایی کنیم و سطح آموزش را به نسبت عملکردشان بررسی کنیم؛ چرا که آزمون‌های ما از نظر اجرایی تخصصی‌تر از سایر آزمون‌ها است و نشست امروز هم در راستای هماهنگی و هم افزایی و ایجاد انگیزه برای داوطلبان تمام دستگاه‌های اجرایی بر مبنای برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ است.

وی در پایان تاکید کرد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ را با همراهی دولت و شورای امنیت کشور در دی ماه سال گذشته به شکل”سالم” برگزار کردیم و حتی یک مورد تخلف هم گزارش نشد، بنابراین در نوبت دوم کنکور که در تیر امسال برگزار می‌شود کنکور استانداردی را برگزار می‌کنیم تا امانت دار صندلی‌های حساس داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ باشیم.


خبر ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ – به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فراخوان ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار از دهم اسفند سال گذشته(۱۴۰۱) برگزار شد و در نهایت ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر شامل ۴۵۴ هزار و ۹۹۳ داوطلب زن و ۷۹ هزار و ۴۱۱ نفر مرد ثبت‌نام کردند.

در آزمون استخدام آموزش و پرورش قرار است ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب شوند که شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است.

بنابر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، قرار بود نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش آخر اردیبهشت اعلام شود؛ صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در شبکه یک سیما گفت: «آخر اردیبهشت نتایج اولیه آزمون استخدامی اعلام می‌شود و از اول خرداد مصاحبه و ساز و کار ارزیابی آغاز می‌شود؛ آزمون کتبی ۴۰۰ از هزار و مصاحبه و ارزیابی تکمیلی ۶۰۰ امتیاز از هزار دارد. ضمن اینکه بازه زمانی مصاحبه ۴۰ روزه است و تا نیمه تیرماه ادامه دارد».

اما امروز سوم خرداد است و هنوز نتیجه اولیه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است. برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با ثبت‌ پویشی با عنوان «درخواست هرچه زودتر اعلام شدن نتایج استخدامی آموزش و پرورش» عنوان کردند: «با توجه به طولانی بودن مراحل گزینش و مصاحبه و همچنین لزوم آموزش خوب معلمان قبل از آغاز سال تحصیلی جدید و عطف به برگزاری احتمالی آزمون جذب دبیر در تیرماه، از وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش درخواست می‌شود تا هرچه زودتر نسبت به اعلام نتایج اولیه آزمون آموزگاری ابتدایی که در هشتم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد اقدام ورزیده و از پیش آمدن مشکلات احتمالی که مسبوق به سابقه است، جلوگیری کنند».

پیگیری خبرنگار فارس درباره دیر اعلام شدن جواب آزمون استخدامی آموزش و پرورش، حاکی از این بود که هنوز نرخ باروری هر شهرستان از سوی وزارت کشور به سازمان سنجش اعلام نشده است. 

یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: جهت اعمال امتیازات قانون جوانی جمعیت، نرخ باروری هر شهرستان توسط وزارت کشور باید اعلام رسمی شود که با اعلام این نرخ به سازمان سنجش، ظرف روزهای آینده، نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی که سازمان اداری و استخدامی ابلاغ کرده است، نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت کشور، در آزمون استخدامی اعمال می‌شود.


خبر ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ – به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ سیاهکالی مرادی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین در ویژه برنامه گفت و گویمرحله دوم آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار می‌شود خبری گفت: مرحله اول آزمون استخدامی هشتم اردیبهشت ماه برای جذب معلم ابتدایی و استثنایی برگزار شد.

وی، سهمیه استان در این زمینه را ۳۲۴ نفر اعلام کرد و گفت: امسال ۴۰ درصد از جذب معلمان بر اساس نمره آزمون و ۶۰ درصد مصاحبه است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: مرحله دوم هم برای جذب دبیری دوره متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود که زمان آن اعلام خواهد شد.

سیاهکالی مرادی افزود: سهمیه استان در این زمینه هم ۴۴۵ نفر است.

وی درباه مربیان یپش دبستانی هم گفت: این مربیان تحت پوشش موسساتی هستند که هر سال در یک مناقصه‌ای شرکت می‌کنند و صاحب امتیاز می‌شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: این موسسات حقوق و مزایای مربیان را پرداخت می کنند.

سیاهکالی مرادی افزود: هم اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت در کشور شکل گرفته است که باید همه این پیش دبستانی‌ها تحت این سازمان قرار بگیرند.

وی اضافه کرد: تا این لحظه در استان حوزه آموزش ابتدایی آن‌ها را مدیریت می‌کند و باید پستی در این زمینه تعریف شود که اگر این موضوع انجام شود اتفاقات خوبی در آینده اتفاق خواهد افتاد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: پارسال استان البرز سهمیه‌ای داشت و این امکان را به استان قزوین داد و هم اکنون بین ۶۰ تا ۷۰ معلم توانستند طبق نیروی قرداد معین در این استان فعالیت کنند.

سیاهکالی مرادی درباره تجهیزات مدارس هم گفت: برای تجهیز هنرستان‌ها در دو مرحله ۱۴ میلیارد تومان جذب و هزینه شد.

وی گفت: یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش هم جذب ۴۰ درصد از دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان قزوین و اختصاص اعتبارات به آموزش و پرورش گفت: در این سفر ۱۷۶ میلیارد تومان برای ۱۳ طرح نیمه تمام اختصاص یافت.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: برای تکمیل اردوگاه یانس آیاد ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۱۰ میلیارد تومان جذب شده است.

سیاهکالی مرادی افزود: ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل چند استخر و ۱۶ میلیارد تومان برای راه اندازی دو کارگاه فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شد.

وی در ادامه از سنجش علمی معلمان هر ۴ سال یکبار خبر داد و گفت: هدف از اجرای این طرح را بروزرسانی علم معلمان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: پارسال رقم خوبی به حقوق معلمان طبق نظام رتبه بندی اضافه شد که شاید مکفی نباشد، اما خوب بوده است.

به گفته سیاهکالی مرادی، با اجرای نظام رتبه بندی از یک میلیون و ۶۰۰ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: در هفته گرامیداشت روز معلم دهه برنامه مختلف برگزار می‌شود که برگزاری همایش روز معلم مهمترین آن است.

سیاهکالی مرادی مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین در ویژه برنامه گفت و گوی خبری گفت: همایش روز معلم در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شود که مراسم نمادین آن هجدهم اردیبهشت در سالن کوثر قزوین برگزار می‌شود.

وی افزود: بیش از هزار معلم در زمینه انتخاب نمونه شرکت کردند که ۴۷ نفر از آن‌ها در استان انتخاب شدند و ۴ نفر هم به مرحله کشوری راه یافت و یک نفر هم برگزیده کشوری انتخاب شد.

سیاهکالی مرادی گفت: غبار روبی مزار شهدا، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و دیدار با معلمانی که دچار بیماری صعب العلاج هستند از دیگر برنامه‌های هفته معلم است.


خبر ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ – مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تا اواخر خرداد فراخوانی برای جذب مربی پرورشی اعلام می‌شود که در آن شرایط برای جذب براساس تخصص و مهارت تربیتی داوطلبان لحاظ می‌شود و در این باره قطعا قاریان و حافظان، طلاب و اعضای بسیج و… در اولویت خواهند بود.

به گزارش بازارکار، میکائیل باقری به اشاره به فعالیت‌های قرآنی و دینی در مدارس و آموزشگاه‌ها ِدرباره تعداد معلمان قرآن و دروس دینی مدارس، افزود: در مقطع ابتدایی آموزگار پایه، معلم قرآن است. حدود ۳۷۰ هزار آموزگار دوره ابتدایی در مدارس این مقطع در سراسر کشور مشغول به تعلیم دانش‌آموزان هستند و از آنجا که براساس مقررات موجود و مصوبات شورای آموزش و پرورش، تدریس درس قرآن در مقطع ابتدایی با آموزگار پایه است، همه این آموزگاران معلم قرآن محسوب می‌شوند. در دوره متوسطه اول و دوم نیز معلمان تخصصی مانند سایر دروس برای درس قرآن حضور دارند.

وی به اجرای آزمایشی طرح ملی اتقان، طرح ارتقای توانمندی‌های قرآنی آموزگاران، مدیران و معاونان مدارس دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: این طرح از پیش از ایام نوروز در پنج استان خراسان شمالی، قم، بوشهر و ایلام و شهرستان‌های استان تهران با همکاری دارالقرآن‌ها و یا موسسات قرآنی درحال انجام است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح اتقان، دوره‌ای ۶۲۰ ساعته است که ۲۴ ساعت آن به صورت حضوری و با فراگیری سه مهارت صحیح‌خوانی آیات و سوره‌های کتب درسی ابتدایی، حفظ ۲۰ سوره از قصارالسور و صحیح‌خوانی نماز همراه با اشراف به معانی نماز برگزار می‌شود. محتوای غیر حضوی این دوره نیز مشتکل بر سوره‌هایی از جزء سی‌ام قرآن است.

باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح اتقان با دعوت از معلمانی که علاقه‌مند هستند و به صورت اختیاری برگزار می‌شود، اظهار داشت: در نظر داریم با طرح‌های تشویقی و انگیزیشی زمینه حضور تمام آموزگاران ابتدایی را در این طرح فراهم کنیم چراکه ارتقای سواد قرآنی آموزگاران همراه با درک معنا لازم و ضروری است و به ارائه موفق‌تر درس قرآن کمک می‌کند.

وی به تغییر کتاب درس قرآن ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: کتاب درس قرآن امسال بر مبنای تمام سوره‌های جزء سی‌ام قرآن و با قابلیت واقعیت افزوده در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و دانش‌آموزان طی آن با شان نزول آیات و داستان‌های قرآنی آشنا می‌شوند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگر از این برنامه به آزمون استخدام در آموزش و پرورش و با عنوان شغلی آموزگار ابتدایی در روز ۸ اردیبهشت اشاره کرد و گفت: درحال حاضر آموزش و پرورش با کسری ۱۶۰ هزار معلم روبرو است که با افزودن تعداد فرهنگیانی که امسال در صف بازنشستگی قرار می‌گیرند، قطعا با کسری تعدادی قریب به ۲۰۰ هزار معلم روبرو هستیم که آزمون در این روز در راستای اخذ مجوز از دولت برای به‌کارگیری ۶۵ هزار معلم است.

وی ادامه داد: همچنین با خلا نیروی پرورشی نیز در آموزش و پرورش روبرو هستیم که تا اواخر خرداد فراخوان دیگری ارائه می‌شود که اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی داده شده است، اما بنابر فرمایش رهبری دردیدار با فرهنگیان در سال‌های گذشته «در حوزه تربیتی ـ پرورشی آموزش و پرورش کار خوبی شده، اما در سه مولفه ساختار، منابع مالی و نیروی انسانی پرانگیزه و انقلابی هنوز ضعف است»؛ بنابراین این دور معیار انتخاب نیروی انسانی پرانگیزه و انقلابی حائز اهمیت است و دراین آزمون نوع رشته متقاضیان برداشته شده است و حداقل مدرک مورد نیاز کارشناسی است. به عبارت دیگر امتیاز علمی و آزمون علمی ۲۰ درصد و سایر امتیاز به تخصص و مهارت تربیتی داوطلبان اختصاص پیدا کرده است لذا قرآنیان و حافظان و قاریان، طلاب و اعضای بسیج دارای اولویت خواهند بود و می‌توانند در این آزمون جذب شوند.

باقری افزود: حتی درنظر داریم پس از اخذ این آزمون، سه برابر ظرفیت مورد نیاز اسامی اعلام شود و طی اردو‌های مختلف و برخورداری از میزان موفقیت در زمینه تربیتی، مربیان پرورشی انتخاب شوند.

وی به برگزاری مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ ۱۰ جزء و کل و روش احکام و تفسیر قرآن در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود. امسال هشتمین سال آن است که به صورت سراسری برگزار می‌شود. مرحله منطقه‌ای این آزمون در ایام دهه فجر در ۷۴۰ منطقه اجرا می‌شود، مرحله استانی در ۳۲ استان تا ۲۰ اردیبهشت‌اجرا می‌شود و مرحله کشوری نیز اواخر خرداد صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین اجلاس نماز دانش‌آموزی، ۲۰ اردیبهشت‌ در شیراز برگزار می‌شود. این اجلاس برای نخستین بار است که از قالب جشنواره‌ای خارج شده است و به صورت شناسایی، ارائه الگو و طرح‌های موفق و برتر به کل کشور و با محوریت الگوسازی اجرا می‌شود. این اجلاس ویژه دانش‌آموزان است و با اجلاس سراسری نماز که در اسفند با حضور دستگاه‌های کشور و با هدف ارزیابی و معرفی و تجلیل از دستگاه‌ها و نهاد‌های برتر این عرصه انجام می‌شود، متفاوت است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره طرح رتبه‌بندی معلمان قرآن نیز گفت: فرهنگیانی درخواست بازبینی داده بودند که تا ۱۱ اردیبهشت‌ فرصت دارند مدارک را بارگذاری کنند و مجدد توسط کارشناسان بررسی صورت گیرد و امیدواریم تا ۱۵ روز آینده، پرونده رتبه‌بندی معلمان بسته شود.


خبر ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ – سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری با اشاره به این که امروز آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۲۸ هزار معلم ابتدایی، استثنایی و عشایری از طریق این آزمون استخدام خواهند شد.

به گزارش ایسنا مجتبی هاشمی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: این آزمون با همکاری سازمان اداری و استخدامی، ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی، امروز (۸ اردیبهشت ماه) در ۳۸۶ حوزه امتحانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و در ۲۳۲ شهرستان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته،  ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی از طریق این آزمون جذب می‌شوند که در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب خواهند شد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری تصریح کرد: برای تامین نیاز رشته های دبیری مجوز آزمون ویژه دیگری اخذ شده است که اخبار مرتبط با آن در آینده اعلام خواهد شد.

وی در مورد تعداد شرکت کنندگان این آزمون گفت: بیش از ۵۳۴ هزار داوطلب برای آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۴۵۴ هزار داوطلب زن و بیش از ۷۹ هزار نفر مرد هستند.

هاشمی ادامه داد: شرط سنی برای شرکت در آزمون حداقل سن ۲۰ سال تمام و داشتن حداکثر ۴۰ سال تمام با تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس در نظر گرفته شد و اعلام نتایج اولیه سه تا پنج برابر ظرفیت از بین داوطلبان واجد شرایط، جهت ارزیابی تکمیلی از بین داوطلبان دارای حد نصاب صورت خواهد پذیرفت.

سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری با بیان این که داوطلبان باید در مرحله ارزیابی تکمیلی صلاحیت معلمی توسط مراکز ارزیابی و سایر عوامل مربوط در مجموع حداقل ۴۷۰ امتیاز از حداکثر امتیاز ممکن (۱۰۰۰ امتیاز) را کسب کنند، افزود: در ارزیابی تکمیلی، کسب حداقل (۹۵) امتیاز از شایستگی‌های عمومی، حداقل (۷۰) امتیاز از شایستگی اختصاصی و (۴۰) امتیاز از شایستگی تخصصی الزامی است.

وی تصریح کرد: پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش وپرورش (حداکثر سه برابر) در سقف ظرفیت پذیرش و براساس نتیجه امتحان مشترک فراگیر (کتبی) با وزن ۴۰ درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن ۶۰ درصد لحاظ شده و بر اساس اولویت‌های انتخابی (حداکثر سه کد شغل محل) درمقایسه باسایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب، به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

هاشمی با اشاره به اینکه مدت دوره یکساله مهارت ­آموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش­­ و پرورش است، اظهارکرد:  گواهی پایان دوره مهارت ­آموزی، دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.  محل مهارت ­آموزی دوره یک ساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری در پایان گفت: پذیرفته شدگان نهایی ضمن شرکت و موفقیت در دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه‌­ای معلمان و در مسیر رشد معلمی در دوره‌های ضمن خدمت پیش بینی شده مطابق ضوابط اعلامی وزارت آموزش و پرورش موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند. گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت مرتبط با امورتربیتی و مهارت‌های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته‌های غیر امورتربیتی در دو سال نخست استخدام الزامی است.

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.