خانه » اطلاعیه های مهم » کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور

کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور

متن آگهی:

خبر ۹ شهریور ۹۴: کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور گفت: برنامه‌های زیادی جهت رفع این کمبود داریم.
ه گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد میرزابیگی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و ارایه عملکرد معاونت پرستاری برگزار شد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید اولین دولتی است که وزارت بهداشت آن با وجود معاونت پرستاری شروع به کار کرد و از مجموع ۴۵ برنامه مصوب در شورای معاونین طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ تاکنون تعدادی از برنامه‌های عملیاتی محقق شده و تعدادی در راه تحقق است.
وی در رابطه با برنامه‌های مدیریتی این معاونت افزود: حفظ جایگاه معاونت پرستاری، ارتقای جایگاه دفاتر پرستاری در دانشگاه‌ها و مشارکت در بازنگری چارت‌های پرستاری بیمارستانی و شرایط احراز مشاغل پرستاری از اقداماتی است که در حوزه اجرایی و نظارتی انجام می‌دهیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: کمیته‌هایی مشترک از جمله اعتباربخشی، ارتقای اورژانس، بهداشت جامعه و شورای کارانه تشکیل شده است همچنین کمیته نظارت و ممیزی و بررسی بیمارستان‌های بیش از ۳۰ دانشگاه تشکیل و به تخلفات با همکاری تنگاتنگ بازرسی وزرات و معاونین توسعه و درمان رسیدگی و پیگیری شد.
میرزا بیگی از تشکیل شورای مشاورین با مشارکت افراد حقیقی و حقوقی خبر داد و افزود: بالغ بر ۲۰ بخشنامه پرستاری به دانشگاه‌ها و سایر مجامع در طی کمتر از یک سال و نیم با امضای وزیر یا یکی از معاونین توسعه و در موارد محدودی درمان و پرستاری ابلاغ شد.
وی با اشاره بر تاکید بر اجرای قوانین اجرا نشده پرستاری دولتی در حوزه غیردولتی و تامین اجتماعی با امضای وزیر بیان داشت: ارسال مجدد تعرفه‌های خدمات پرستاری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اقدام در شورای عالی بیمه از جمله برنامه‌های انجام گرفته است این مساله همچنان در جال پیگیری است و از مجلس، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های مربوطه خواستاریم که در این زمینه پاسخگو باشند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه از تشکیل بانک اطلاعات مدیران پرستاری در سطوح مختلف و استفاده بنا به اقتضاعات خبر داد و اعلام کرد: سامانه اطلاعات منابع و عملکرد پرستاری با رویکرد بالینی برای ساماندهی نیرویی انسانی، شیفت‌ها، روش‌های مراقبت و … تشکیل شده است.
میرزابیگی با اشاره به بازتعریف و ساماندهی حوزه‌های فعالیت حرفه‌ای پرستاران در سطح جامعه مانند ارایه خدمات در منازل، دفاتر کار و … افزود: ارایه خدمات حرفه‌ای پرستاران در سطح جامعه در حال حاضر جزء برنامه‌های جدی ما است و مراحل آخر خود را طی می‌کند این موضوع عرصه جدید کاری برای پرستاران و پزشکان جهت ارایه خدمات درمانی و مراقبتی ایجاد می‌کند.
معاون پرستاری وزرات بهداشت با اشاره به اینکه تا کنون راه‌کار شفافی برای فعالیت حرفه‌ای پرستاران در سطح جامعه نبود اظهار داشت: در حال حاضر اقدام بین بخشی بسیار خوبی در این زمینه انجام گرفته است و لازم بوده که افرادی را مسلط برای ارایه خدمات به مردم در سطح جامعه همچون دفاتر کار و منازل داشته باشیم.
وی در ادامه در رابطه با مسایل عملی، آموزشی و پژوهشی پرستاران از ابتدای دولت تدبیر و امید گفت: بازنگری آموزش پرستاری بالینی و اجرای پایلوت در دانشگاه شهید بهشتی از جمله اقدامات در این زمینه است.در حال حاضر در این بازنگری دانشجویان ۲ سال اول تحصیل درس تئوری پس از آن تئوری و عملی و سپس تنها به صورت عملی درس‌ها را فرا می‌گیرند و سرانجام براساس گرایش فعالیت خود را انجام می‌دهند.
میرزابیگی ادامه داد: تامین اعضای هیات علمی پرستاری بالینی امسال اجرایی می‌شود و سطح بندی علمی مراقبت‌های پرستاری نیز انجام گرفته است که در این سطح‌بندی سه سطح اولیه عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی پیش‌بینی شده دوره اولیه تعریف یک دوره حداکثر یک ساله غیردانشگاهی با ۳۳ شرح وظیفه است.
وی افزود: دوره عمومی دوره دانشگاهی ۴ ساله و دوره تخصصی و فوق‌تخصصی تحصیل دوره دانشگاهی ارشد ویژه است.
عاون پرستاری وزرات بهداشت با اشاره به اینکه در ۱۸۵ دانشکده پرستاری حدود ۵ تا ۶۰ هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم گفت: با این وجود نیاز ما بیش از این بوده و در تلاشیم که ظرفیت‌ها افزایش و در بخش کارشناسی آن را تا دو برابر برسانیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ هزار پرستار در کشور کم داریم تصریح کرد: با اجرای سیاست‌های جدید ظرفیت‌های پرستاری را افزایش خواهیم داد.
میرزابیگی عنوان داشت: در کشور نیاز به پرستارانی چند پیشه نیز وجود دارد به طور مثال پرستار ویژه بیماران مبتلا به سرطان یا گوارش، خون و … که ما برای این مساله ۱۸ دوره را تعریف کرده و ۵ دوره آموزشی را امسال از مهر ماه آغاز خواهیم کرد تا بیمار سرطانی را پرستار متخصص دوره دیده در عرصه سرطان در بیمارستان یا منزل مراقبت کنند و ما این مساله را به صورت جدی پیگیری و آن را انجام می‌دهیم این دوره‌ها برای عموم پرستاران کارشناس است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سطح پرستاران دوره دیده ویژه بیماری خاص حداقل ۳ ماه و حداکثر ۶ ماه است افزود: این پرستاران هم در منازل و هم در بقیه جاها می‌توانند خدمات پرستاری را به صورت ویژه ارایه دهند.
میرزابیگی با بیان اینکه هیچ جای دنیا این مساله وجود ندارد که عرصه مراقبت اولیه بیمار توسط پرستار با سواد دانشگاهی انجام شود گفت: خدمات پرستاری در عرصه‌های کمکی، عمومی و تخصصی انجام می‌شود. ما در گذشته در کشور قبل از سطح کارشناسی سطوحی مانند کمک احیا و بهیار داشتیم و پس از آن پرستار کارشناس قرار داشت ولی از دهه ۷۰ اینها را حذف کردیم و پرستار کارشناس را دم دست‌ترین پرستار قرار دادیم و همه از آن توقع داریم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک رده‌ای را تحت عنوان کمک پرستاری با ۳۳ وظیفه مشخص کرده‌ایم افزود: حمام بیمار در تخت، ماساژ پوست، اندازه‌گیری فشار خون نبض و تنفس، تزریقات زیر جلدی، برداشتن پانسمان ساده، نظافت دهان و دندان از جمله این وظایف ۳۳گانه برای کمک پرستارانی است که دوره بهیاری یک ساله را طی کرده‌اند.
عاون پرستاری وزرات بهداشت تاکید کرد: پرستار خدمات دانشگاهی را دارد و وظایف کمک پرستار بر عهده او نیست ولی نظارت بر فعالیت بهیار یک ساله را پرستار خدمات دانشگاهی انجام می‌دهد.
میرزابیگی تصریح کرد: نهادهای عمومی غیردولتی، انجمن های عملی و حرفه‌ای واجد شرایط از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند طی امضای تفاهم‌نامه با معاونت پرستاری بهیاران یک ساله را تربیت کنند. همچنین ما این موضوع را به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که هر کس شرایط تربیت رده بهیاری یک ساله را دارد وارد عمل شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: ما مکانیزم نظارتی برای اینکه تخلفی در زمینه تربیت دوره یک ساله بهیاری و استخدام آنها انجام نگیرد مکانیزم‌های نظارتی را تقویت کرده‌ایم همچنین تناسب کمک پرستاران را با پرستاران رعایت می‌کنیم و در واقع می‌توان به ازای هر ۴ پرستار از یک نفر کمک پرستار یا بهیار یک ساله جهت ارایه خدمات پرستاری به بیماران بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به اینکه پیش از این دوره‌های ۴ ماهه‌ای وجود داشت که در واقع افرادی را همچون کمک پرستاران تربیت می‌کرد اظهار داشت: به ما گزارشاتی واصل شد که آموزش‌های ناکافی بوده و ساماندهی شده نیست لذا تصمیم گرفتیم که دوره‌ها یک ساله شود.
وی افزود: نمی‌دانم چه کسی لفظ پرستاری مهارتی و غیر مهارتی را بیان کرد. این مساله سبب ایجاد نگرانی در پرستاران شد چرا که جهت حل مشکلات بیماران پرستاران خود پیشگام هستند.
یرزابیگی با اشاره به اینکه برخی انتقاد می‌کند که با وجود ۱۴۰ پرستار فارغ‌التحصیل و ۶۰ هزار دانشجوی دانشکده پرستاری به کارگیری کمک پرستار مناسب نیست تصریح کرد: دوره بهیاری یک ساله نگرانی برای سایر پرستاران ندارد و این افراد وظایف خاص خود را تحت نظارت پرستاران کارشناس و بالاتر انجام می‌دهند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در رابطه با نتایج برنامه‌ها در حوزه نظام پرداخت پرستاران اظهار داشت: به روز رسانی کارانه‌های پرستاران در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای اولین بار در تاریخ پرستاری کشور در دولت تدبیر و امید انجام شد همچنین مبنای پرداخت کارانه‌ها از ۲۲.۵ درصد به ۲۷.۵ درصد رسید.
وی از پرداخت کارانه ‌های پرستاران با ضریب ۱.۷ از مهر ماه سال ۹۳ خبر داد و گفت: پرداخت کارانه‌ها به صورت عملکردی از مهر ماه سال ۹۳ انجام شد و پرداخت مابه‌التفاوت آن نیز در سال ۹۴ صورت گرفت. همچنین پرستاران شرکتی و تبصره‌ای و … برای دریافت کارانه مشمول شدند.
میرزابیگی تصریح کرد: اختیاری کردن پرداخت کارانه‌ها به دو صورت اتخاذ روش پرداخت عملکردی یا پرداخت با ضریب ۱.۷ و برخورداری از اضافه کار با ضرایب به روال سابق از دیگر برنامه‌های انجام شده است.
وی درمورد منابع انسانی در حوزه پرستاری و رفع کمبودها تاکید کرد: خوشبختانه تا الان تعداد زیادی پرستار (۹ هزار نفر ) به کارگیری و شرکتی نیز که زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزرات بهداشت است تشکیل شد و در کل کشور این بضاعت را دارند که با تک تک دانشگاه‌ها قرارداد ببندد و نیروهای بیمارستان‌ها را از جمله نیروهای پرستاری تامین کنند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی را جهت تامین منابع انسانی و رفع کمبودها انجام داده‌ایم که بکارگیری دانشجویان ترم ۶ به بالا، به کارگیری نیروهای جایگزین مرخصی زایمان و بکارگیری نیروهای طرحی از طریق تمدید طرح دو ساله و پیام‌آوران بهداشت از جمله برنامه‌های کوتاه مدت و تهیه سند توسعه پرستاری و عرضه و تقاضا همچنین جذب ۷ هزار پرستار از طریق جذب به صورت دولتی برای مراکز درمانی تازه تاسیس از اقدامات تامین کمبود نیرو در دراز مدت است.
وی درمورد اقدامات فرهنگی و اجتماعی حرفه ای پرستاران بیان داشت: هنوز چهره‌ واقعی پرستاران برای مردم در جامعه به تصویر کشیده نشده است و ما برای ساخت سریال ۵۰ قسمتی پرستاران با هدف افزایش منزلت اجتماعی پرستاران در شورای فرهنگی و اطلاع‌رسانی به مناسبت یک صدمین سالگرد آکادمیک شدن حرفه پرستاری برای نخستین بار در تاریخ پرستاری اقدام کرده‌ایم که امیدواریم تا روز پرستار این سریال به نمایش درآید.
میرزابیگی افزود: ابلاغ دستورالعمل ویژه اجرایی برای بزرگداشت مقام پرستار در روز پرستار سال جاری و برگزاری موفق کنگره سالانه اخلاق حرفه‌ای در پرستاری از دیگر برنامه‌های ما جهت ارتقای موضوع فرهنگ و اجتماع حرفه‌ای میان پرستاران است.

منبع: سلامت نیوز

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.