خانه » اطلاعیه های مهم » طرح کارورزی از اول تیر کلید می‌خورد

طرح کارورزی از اول تیر کلید می‌خورد

متن آگهی:

خبر ۱ تیر ۹۶ – طرح کارورزی از اول تیر کلید می‌خورد

مهمترین خبرهای هفته جاری به آغاز اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان و کارجویان،‌ ثبت نام ۲۰۰ هزار نفر در سامانه کارورزی و افزایش سقف تسهیلات قرض الحسنه اشتغال برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از امروز پنج‌شنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود و افراد و فارغ التحصیلی که در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند پس از شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب مهارتهای لازم بر اساس نیاز و تقاضای کارفرمایان بنگاه‌ها به خدمت گرفته می‌شوند.

برابر اعلام معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر کار، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از دهه اول تیر ماه اجرایی می‌شود و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری از جمله اهداف این طرح است.

به گفته منصوری جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی و واحدهای پذیرنده اعم از بخش خصوصی و تعاونی هستند.

در حال حاضر سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان از طریق ثبت نام در این سامانه اعلام کنند. در صورت جذب کارورزان در این طرح، کارفرمایان به مدت دو سال از معافیت بیمه‌ای برخوردار می‌شوند. کارورزان نیز یک سوم حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار را بابت کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند.

این هفته برنامه اشتغال فراگیر در چهار طرح اشتغالی از سوی وزارت کار ابلاغ شد که این طرح ها شامل طرح کارورزی فارغ التحصیلان، طرح تکاپو، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار و طرح کاج می‌شود.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار از ابلاغ برنامه جامع اشتغال فراگیر در هفته جاری خبر داده و گفته بود که کلیات برنامه کلان اقتصادی کشور در چارچوب بازار کار به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

برنامه اشتغال فراگیر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به تصویب رسیده و کلیات آن در هیات دولت تصویب شده است.

دولت در برنامه ششم مکلف شده سالانه ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کند و وزارت کار در راستای رفع دغدغه بیکاری و حل معضل اشتغال فارغ التحصیلان به دنبال آماده‌سازی نیروهای کار از طریق ارائه آموزشهای مهارتی برای ورود به بازار کار است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشورمان و مرکز آموزش بین المللی” تورین” زیر مجموعه سازمان ILO  از دیگر خبرهای این هفته بود.

در این تفاهم نامه که در حاشیه یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین المللی کار منعقد شد، سید حسن هفده‌تن ـ مدیر کل امور بین الملل وزارت کار، ‌ مهمترین مشکل امروز کشورها را عدم انطباق بازار کار با مهارتهای موجود دانست و تاکید کرد که تعادل در بازار کار با نوع مهارتها باید انطباق یابد.

او نقش آموزش‌های مهارتی در ایران را کاربردی دانست و گفت:‌ هم اکنون در ایران ۲۰۰ مرکز دولتی با آموزش‌های رایگان و ۱۲ هزار مرکز خصوصی وجود دارد که وزارت کار مجوزهای آنان را صادر می‌کند و با توجه به موقعیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، فرصت توسعه همکاری مشترک این سازمان در سطح بین المللی خصوصا مرکز آموزش بین المللی تورین حائز اهمیت است.

به گفته هفده‌تن حوادث کار و بیماریهای شغلی، سالانه ۲۸۰۰ میلیارد تومان ضرر به اقتصاد دنیا تحمیل می‌کند در حالی که با این پول می‌توان سالانه ۵۰ میلیون شغل ایجاد کرد.

در هفته‌ای که گذشت آخرین آمار ثبت نام در سامانه کارورزی ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.

علی ربیعی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام ثبت‌نام ۲۰۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان و جویندگان کار در سامانه مذکور گفت که این طرح از امروز اول تیرماه در سراسر کشور عملیاتی می‌شود.

به گفته وی از مجموع ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کننده، ۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

آنطور که ربیعی اعلام کرده ۱۵۰ هزار نفری که تحصیلات دانشگاهی ندارند با حمایت کارفرمایان در کارگاهها مشغول به کار می‌شوند و ثبت نام شدگان ظرف یک هفته آموزش مهارتی مورد نیاز را گذرانده و کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد.

افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

در جلسه اخیر شورای پول و عتبار مقرر شد تا سقف تسهیلات اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، ایثارگران، مشاغل خانگی و موارد مشابه به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یابد. پیشتر این رقم ۱۵۰ میلیون ریال بود.

افزایش سقف فردی تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری اعم از درمان، تحصیل و ودیعه مسکن از ۲۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال نیز از دیگر مصوبات جلسه شورای پول و اعتبار بود.


پخبر ۳۰ خرداد ۹۶ – ایرنا-طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی از فردا در سراسر کشور اجرایی می شود. در این طرح ۲۰۰هزار نفر ثبت نام کرده اند که پس از یک هفته آموزش مهارت از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به بنگاه های اقتصادی برای کار و کسب مهارت بیشتر معرفی می شوند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار طی سه سال گذشته طرح های کاربردی متنوعی را برای ایجاد اشتغال ارائه داده است.
طرح های یاد شده به طور عام در کشورهایی که با معضل بیکاری و تولید مواجه بودند اجرا شده و نتایج به نسبت خوبی داشته است.
از جمله طرح های اشتغال که از سوی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار مطرح شده است،طرح های کاج(کارانه اشتغال جوانان)، تکاپو(توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) و کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

**طرح کاج(کارانه اشتغال جوانان) 
این طرح در حقیقت بخشی از طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به موجب آن جوانان تحصیلکرده دانشگاهی در سنین ۲۵تا ۳۴ سال پس از طی کردن فرآیند اتصال به واحد کسب و کار و توافق با کارفرما، می‌توانند دوره کارورزی را به مدت شش ماه در کارگاه ها بگذرانند که در این حالت مشمول پرداخت یک سوم حداقل دستمزد به علاوه پوشش بیمه حوادث از سوی دولت می‌شوند.

**طرح تکاپو(توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) 
در این طرح که کارشناسان بین المللی با کارشناسان ایرانی همکاری نزدیکی دارند مزایا و ظرفیت های استان ها مطالعه می شود و بر اساس نتایج مطالعات موضوع اشتغال در هر استان پیگیری خواهد شد.
در این طرح علاوه بر مزایای استانی، رسته های شغلی که اشتغالزا است بررسی و تلاش می شود که در آن رسته ها اشتغال توسعه یابد.

**طرح کارورزی فارغ التحصیلان 
این طرح از روز پنجشنبه یکم تیرماه ۱۳۹۶ در سراسر کشور اجرایی می شود.
طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی یکی از راهکارهای موثر در توسعه اشتغال توام با مهارت آموزی برای دانش آموختگان دانشگاهی محسوب می شود.
`عیسی منصوری`معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیشتر در خصوص طرح کارورزی گفت: طرح کارورزی، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی که تمایل دارند برای کسب مهارتهای لازم فنی و کارآفرینی و شناساندن توانایی خود به کارفرمایان در دوره‌های کارورزی شرکت کنند از کمک هزینه بهره‌مند می‌شوند.

**اجرای پایلوت طرح کارورزی 
این طرح سال گذشته در سه استان گلستان، قزوین و کردستان اجرا شد ‌هرچند قبل از آن به شکل آزمایشی در هشت استان کشور به اجرا در آمده بود.
تجربه اجرای این طرح در سه استان مذکور حکایت از آن دارد که ۷۰درصد افراد در قالب این طرح جذب بازار کار شدند و یا توسط کارفرمایان در همان بنگاه به کار خود ادامه دادند.برخی از کارورزان توانسته اند کسب و کار جدیدی با توجه به مهارت کسب کرده برای خود ایجاد کنند.

**جامعه هدف طرح کارورزی 
جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۴ تا ۳۲ ساله (که ۲سال خدمت سربازی نیز اضافه خواهد شد)در تمام رشته های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه های اقتصادی خصوصی و تعاونی هستند.
همچنین دانشجویان، اتباع خارجی، موظفین به گذراندن طرح کارورزی در رشته های گروه علوم پزشکی و متعهدان به اشتغال در دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بورسیه تمام دستگاهها، سازمانها و نهادهای دولتی و دانش آموختگانی که به مدت سه ماه یا بیشتر سوابق بیمه ای (تامین اجتماعی و یا خدمات کشوری)داشته باشند، ازدامنه پوشش طرح خارج هستند.

**مدت زمان کارورزی 
طول دوره کارورزی حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می شود.

**کمک هزینه طرح کارورزی 
همچنین برای کارورزان مشمول طرح مذکور، کمک هزینه کارورزی نظر گرفته شده است.
منصوری پیشتر اعلام کرده بود،فارغ التحصیلانی که از طریق طرح کارورزی مشغول کار شوند، مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند که بخشی از حقوق توسط دولت پرداخت می‌شود و مابقی را کارفرما می‌پردازد که پیش‌بینی شده مبلغی حدود چهار میلیون ریال (۴۰۰ هزار تومان) باشد.

**گواهینامه دوره کارورزی 
طی دوره، نظارتهای لازم توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دستگاه مجری و دستگاه ناظر بعمل آمده و در پایان دوره کارورزی آزمونی توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار و کارورزان گواهینامه و کمک هزینه آموزشی را در صورت قبولی و کسب مهارت دریافت می کنند.
`علی ربیعی` وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که کارورزان پس از طی دوره کارورزی گواهینامه صلاحیت حرفه ای هم دریافت می کنند.
طرح کارورزی در بسیاری از کشورهای دیگر اجرا می شود .بهرحال این نخستین تجربه اجرای طرح در کشور است و باید در انتظار نتایج آن پس از ۶ماه بود.
طرح هایی این چنین برخی انتقادات را با خود همراه دارد اما شکی نیست تنها دیکته نانوشته غلط ندارد.
اقتصام**۹۱۲۳*۱۵۷۹* خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:مرضیه فاتحی

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

۲ دیدگاه تاکنون.

  1. جواد گفت:

    خیلی مسخره ست. حداکثر سه سال از فارغ التحصیلی گذشته باشه کم نیست؟

    [پاسخ]

  2. س.اسماعیلیان گفت:

    با سلام…از کجا باید از نتایج ثبت نامی آگاه شد؟؟؟

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.