خانه » اطلاعیه های مهم » جزئیات عیدی کارگران ساعتی، پاره وقت و فصلی

جزئیات عیدی کارگران ساعتی، پاره وقت و فصلی

متن آگهی:

خبرگزاری ایسنا: برابر قانون کار مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است.
به گزارش ایسنا، جدا از عیدی و پاداش سالانه‌ای که به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌شود، پاداشهای موردی که در قبال انجام خدمات فوق‌العاده و برجسته یا فعالیت با کیفیت و کمیت بیش از حد معمول از سوی کارفرما به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌شود قانونا ممنوعیتی ندارد.
عیدی و پاداش کارگران ساعتی
آن دسته از کارگرانی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنها در ماه متغیر است محاسبه عیدی و پاداش پایان سال آنها بر اساس میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان محاسبه می‌شود.
عیدی و پاداش کارگران پاره‌وقت
برابر ماده ۳۹ قانون کار، میزان مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می‌شود که میزان عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.
عیدی و پاداش کارگران فصلی
مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاههای فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاههای مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.
عیدی و پاداش کارگران کار مزدی
مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.
عیدی و پاداش کارگران اخراجی یا مستعفی
آن دسته کارگرانی که در طول سال از خدمت استعفا می‌دهند، اخراج یا بازنشسته می‌شوند و به طریقی رابطه آنها با کارفرما و کارگاهی که در آن کار می‌کنند قطع می‌شود، به نسبت مدت کارکرد خود شایسته دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود.
در مورد محاسبه عیدی و پاداش کارگران مشمول قانون کار، مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال، مزد و فوق العاده‌هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می‌کند؛ در واقع مزایایی که فرد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می‌کند از اجزای مزد به شمار می‌آید و بر همین اساس فوق العاده شغل، سختی کار و هر آنچه که به تبع شغل به کارگر داده شود جزو مزد منظور شده و باید در محاسبه عیدی و پاداش پایان سال لحاظ شود.
مزایای رفاهی و انگیزشی از قبیل کمک هزینه‌ مسکن، ‌بن خواربار، کمک عائله‌مندی و پاداش افزایش تولید جزو مزد به حساب نمی‌آید و در پرداخت عیدی و پاداش منظور نمی‌شود.
دولتی یا خصوص بودن کارگاه و نوع فعالیت آن در میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران تاثیری ندارد و با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس، همه کارگران مشمول قانون کار صرفنظر از محل اشتغال و نوع کارگاه اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، ‌صنعتی، کشاورزی و خدماتی باید به میزان مقرّر در مصوبه مذکور از عیدی و پاداش سالانه برخوردار شوند

منبع: خبرگزاری ایسنا
کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.