خانه » اطلاعیه های مهم » برگزاری همزمان دو آزمون استخدامی و فرهنگیان در یک ماه آینده

برگزاری همزمان دو آزمون استخدامی و فرهنگیان در یک ماه آینده

متن آگهی:

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، باشگاه خبرنگاران جوان امروز میزبان جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور بود. وی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم زنجان از حوزه انتخابیه زنجان و طارم، یکی از مدیران اجرایی دولت و فعال در سطوح مختلف است.
به گفته وی در حال حاضر ریاست سازمان اداری استخدامی کشور را بر عهده دارد کما اینکه پیش از این استاندار آذربایجان غربی و زنجان بود همچنین در گذشته، معاونت سازمان اداری استخدامی کشور قبل از ادغام این سازمان را بر عهده داشت.

گزیده‌ای از سخنان رئیس سازمان اداری و استخدامی به شرح ذیل است:

  • هیچ فردی بدون شرکت در آزمون نمی‌تواند وارد سیستم دولتی برای فعالیت‌های رسمی و پیمانی شود
  • جذب همگی متقاضیان دستگاههای اجرایی کشور  فقط از طریق آزمون استخدامی است
  • پاداش‌ بازنشستگان سال گذشته کارمندان دولت امسال پرداخت می‌شود
  • با دستور رئیس جمهور برای بررسی تبعیض آزمون استخدامی، ۳۰۰ فرصت شغلی اصلاح شد
  • آزمون استخدام فرهنگیان از سوی سازمان سنجش برگزار خواهد شد

ساختارهای سازمانی موضوعیت ندارند
باشگاه خبرنگاران جوان: علت تفکیک سازمان مدیریت برنامه‌ریزی به دو سازمان مجزا تحت عنوان سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی آن هم درست در آخرین سال ریاست آقای روحانی چیست؟
انصاری: ساختارهای سازمانی موضوعیت ندارند بلکه ابزاری برای پیشبرد برنامه‌های دولت‌ها هستند. بعد از انقلاب به منظور فعال کردن بخش معدن، در مقطعی معین، وزارت مستقلی تحت عنوان “معادن و فلزات” ایجاد شد لذا پس از ایجاد تحرک در بخش معدن و رسیدن به گسترش صنایع معدنی احساس شد که تجمیع آن با وزارت صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنایع مناسب‌تر است بنابراین به عنوان طراحی ساختاری جدید، وزارت صنایع و معادن تشکیل شد.
به هر حال تغییرات ساختاری و ایجاد ساختارها به منظور پیشبرد برنامه‌های دولت است. سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی کشور در دهه ۴۰ شکل گرفت که وظیفه آنها مدیریت نظام تخصیص منابع و مدیریت منابع انسانی دولت است.
در آستانه برنامه سوم توسعه در سال‌های ۷۷ و ۷۸ که دولت به دنبال بازطراحی تشکیلات کلان بود، تصمیم گرفت که اگر این دو سازمان ستادی در کنار هم فعالیت داشته باشند ضمن آنکه برنامه‌های توسعه راهبری خواهد شد و نظام‌های مدیریتی متناسب برای راهبری برنامه‌های توسعه در یک سازمان شکل بگیرد، توسعه کشور شتاب بیشتری را تجربه می‌کند. درسال ۷۸ قبل از شروع برنامه سوم توسعه این دو سازمان با یکدیگر ادغام شد و سازمانی تحت عنوان “سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی” در کشور شکل گرفت که شامل بخش مدیریت برنامه‌ریزی کشور بود. باید گفت عملا برنامه سوم، توسط این سازمان راهبری شد به طوری که براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، موفق‌ترین برنامه توسعه کشور به لحاظ دستیابی به اهداف پیش بینی شده، برنامه سوم بوده است.
پس از روی کار آمدن دولت نهم با تحلیل و ارزیابی مستولان وقت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منحل شد که البته این انحلال با اعتراض کارشناسان و صاحبنظران در زمان خود قرار گرفت چراکه به اعتقاد کارشناسان نمی‌توان کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران را از یک سازمان راهبری کننده توسعه و ستادی که تصمیمات اصلی دولت باید بر آن کارشناسی شود،محروم کرد با این حال در دولت نهم عملا سازمان مدیریت منحل شد، بدنه استانی سازمان در استانداری‌ها ادغام و ستاد سازمان تبدیل به دو معاونت رئیس جمهور شد.
معاونت و برنامه‌ریزی و نظارت راهبری و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در واقع نقش برنامه‌ریزی و تدوین بخش نامه‌ها همچنین دستورالعمل‌ها را عهده‌دار بود و در استان‌ها توسط واحدهای مستقر در استانداری‌ها این مسئولیت پیگیری می‌شد.

روحانی و تبلیغات انتخاباتی
یکی از برنامه‌های روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی احیای سازمان مدیریت در سطح ملی و استانی و بازآفرینی دستگاه‌های ستادی بود که بر اساس آن بتواند نقش خود را در توسعه کشور به خوبی ایفا کند. پس از تشکیل دولت این سوال میان صاحبنظران مطرح شد که سازمان باید به صورت ادغامی تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا شود یا اینکه به صورت هویت‌های مستقل دو گانه سابق فعالیت خود را حفظ کند؟ به هر حال جمع‌بندی دولت در سال نخست فعالیت آن بود که فعلا آنچه وجود داشته احیا شود چرا که آخرین شکل این سازمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود بنابراین آن سازمان احیا و در استان‌ها از استانداری‌ها منفک شد و در نهایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان شکل گرفت.
در سال‌های گذشته علاوه بر وجود مشکلاتی از قبیل به روز کردن نظام‌های مدیریتی و توجه به مسائل سرمایه انسانی، اخیرا مبحث دیگری تحت عنوان عدم کنترل در پرداخت بعضی شرکت‌های دولتی، نگرانی‌هایی را میان نیروی انسانی دولت به وجود آورده که با تحلیل‌های کارشناسی رئیس جمهور، مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تفکیک به دو سازمان مجزا، سازمان اداری – استخدامی و برنامه و بودجه، به صورت مستقل در کشور فعالیت کند. از این رو ۱۳ مرداد ماه با احکام صادر شده برای بنده و محمدباقر نوبخت زمینه شکل‌گیری مجدد این دو سازمان فراهم شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از عوامل تفکیک سازمان مدیریت به دو سازمان مجزا پرداخت‌های غیرمتعارف بود، آیا می‌توان گفت که مشکلات متفاوت موجود در کشور تأثیری در تفکیک و ادغام سازمان مدیریت کشور دارد؟
انصاری: خیر، ایجاد سازمان‌ها برای حل مسائل کشور است و هیچ سازمانی فی‌‌النفسه موضوعیت ندارد به عنوان مثال مدتی امور جوانان در ریاست جمهوری مورد رسیدگی قرار می‌گرفت اما کمی بعد مجلس تصمیم گرفت که امور جوانان در یک سازمان مشخص مورد بررسی قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس‌جمهور از سال ۹۲ به بعد مصوبات مختلفی را از شورای عالی اداری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده‌اند مهم‌ترین سیاست و اقدام وی به منظور ساماندهی نیروی انسانی چه بوده است؟
انصاری: در بحث شورای عالی اداری مصوبات محدودی در رابطه با ساماندهی نیروی انسانی تصویب شده و عمدتا درباره ساماندهی ساختارها و برنامه‌های تحول اداری مصوباتی صادر شد بنابراین از آن جهت که در گذشته مسئولیت‌هایی در این راستا بر عهده داشتم، در جریان مصوبات شورای اداری هستم. به هر حال دولت برنامه اصلاح نظام اداری را تعیین کرده، متناسب با آن نقشه راهی را در نظر گرفته و شورای عالی اداری هم مکلف است که برنامه‌های اجرایی مرتبط با این نقشه راه را تصویب کند. همان طور که می‌دانید برنامه اصلاح اداری در قالب هفت محور از جمله اصلاح ساختارها، توسعه دولت الکترونیک، اصلاح فرآیندها و روشهای انجام کار، ارتقای رضایتمندی مردم یا تکریم ارباب رجوع، ارزیابی عملکرد دولت، مقابله با فساد در نظام اداری همچنین بهسازی و ساماندهی وضعیت نیروی انسانی تهیه شده است. در این برنامه عمدتا دولت به دنبال آن بود که از گسترش حجم دولت و نیروی انسانی جلوگیری کند و دولتی چابک با نیروی انسانی متوسط را ایجاد کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آزمون استخدامی به دلیل تبعیض جنسیتی به دستور روحانی به تعویق افتاد، چه زمانی این آزمون برگزار خواهد شد، چه تغییرات و اصلاحیه‌ای در آن اعمال می‌شود؟
انصاری: آگهی آزمون استخدامی به منظور  استخدام حدود ۱۹ هزار نفر نیروی انسانی جدید در دولت به عنوان جایگزین نیروهای خارج شده ، منتشر شده است. معمولا مشاغل به گونه‌ای هستند که بخشی از آنها به بانوان و بخشی دیگر به آقایان اختصاص دارد اما در بخشی مشترک از مشاغل، بانوان و آقایان می‌توانند فعالیت داشته باشند، به عنوان مثال مشاغل موجود در وزات بهداشت همچون مامایی مختص بانوان است و استخدام از فارغ‌التحصیلان خانم صورت می‌گیرد یا شغل محیط‌بانی به آقایان اختصاص دارد، روشن است که این شغل برای بانوان تعریف نشده که با اسلحه در مناطق حفاظت شده از محیط زیست حمایت کنند اما در مشاغل متعددی مثل حسابداری، کارشناسی کامپیوتر و آموزش خانم‌ها و آقایان می‌توانند در مشاغل این چنینی فعالیت کنند.

اصلاح ۳۰۰ فرصت شغلی
بر اساس گزارش ارائه شده به رئیس جمهور، در برخی رشته‌ها خانم‌ها اجازه شرکت دارند اما این مشاغل به آقایان اختصاص داده شده و فقط داوطلب مرد پذیرفته می‌شود، به طوری که وقتی داوطلبان می‌خواهند در ۳۱ استان محل کار برای خود انتخاب کنند ممکن است در استانی حسابدار مرد نیاز داشته باشند، علت هم آن است که حسابدار در بخش دورافتاده‌ای نیاز بوده لذا قصد داشتیم از حسابدار استفاده دوگانه‌ای کنیم آن بخشداری یا اداره نمی‌توانست ظرفیت کاملی برای حسابدار در نظر بگیرد بنابراین تصمیم گرفته شد که آقایان به کارگرفته شوند، یا در اداره‌ای با توجه به عنوان شغلی، نیروی خانم بیش از اندازه، فعالیت داشت در صورتی که برای برخی فعالیت‌ها نیاز به آقایان بود.
لذا این موضوع مورد بررسی قرار گرفت در نتیجه روشن شد ۳۰۰ فرصت شغلی و پست را می‌توان مورد اصلاح قرار داد تا خانم‌ها و آقایان بتوانند داوطلب استخدام شوند، در سایر موارد وضعیت قابل اصلاحی وجود نداشت زیرا شرایط استخدام به صورتی بودکه پیش‌بینی ما نشان داد بیش از ۵۰ درصد، خانم‌ها خواهند بود زیرا این نوع مشاغل مربوط به وزارت بهداشت و مختص خانم‌ها بود. بنابراین تبعیض محدودی که در آزمون استخدامی وجود داشت با دستور اکید رئیس جمهور، حذف شد و زمان برگزای آن را با زمان آزمون استخدامی فرهنگیان به تعویق انداختیم.
مجوزی برای استخدام ۱۰ هزار نفر برای آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان ارائه و مقرر شد ۳۰۰ عنوان شغلی اطلاع‌رسانی شود تا مشکل بانوان داوطلب اعم از کسانی که ثبت نام کردند و حتی کسانی که قصد ثبت نام دارند، اصلاح شود. این دو آزمون به صورت همزمان در اواخر شهریور ماه و اوایل مهر با دستور رفع تبعیض، توسط رئیس جمهور برگزار می‌شود اگر خانم‌ها علاقمند به فعالیت در مشاغل مورد نظر باشند با شرکت در آزمون و کسب نمره بیشتر، مانعی برای ورود آنها به مشاغل مورد نطرشان نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: عامه مردم معتقدند آزمون‌های استخدامی نمایشی بوده و تأثیر چندانی در جذب نیروی انسانی به دستگاه‌های دولتی نخواهیم داشت. پاسخ شما به این گونه اظهارات چیست؟
انصاری: زمانی که متقاضیان در این آزمون شرکت می‌کنند تعداد بسیاری از آنها پذیرفته می‌شوند و بر اساس پذیرفته شدن در آزمون وارد سیستم‌های اداری می‌شوند. دستگاه اداری برای حل مشکل اشتغال، ایجاد نشده بلکه موظف است به مردم خدماتی را ارائه دهد لذا در نظام اداری کشور باید کسانی استخدام شوند که از نظر خدمت به مردم شایسته هستند، باید این شایستگی مورد سنجش قرار گیرد.
فلسفه آزمون‌های استخدامی برای آن است که مناسب‌ترین و توانمندترین افراد جذب دستگاه‌های اداری شوند تا فرآیند خدمت رسانی به مردم بهتر صورت بگیرد. آزمون استخدامی از گذشته تاکنون مبنای ورود به نظام اداری بوده و خواهد بود، مردم هم به تدریج اطلاعاتشان تصحیح خواهد شد، این امر برای آنها مشخص می‌شود که هیچ فردی بدون شرکت در آزمون نمی‌تواند وارد سیستم دولتی برای فعالیت‌های رسمی و پیمانی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: با برگزاری آزمون استخدامی معمولا چند نفر از متقاضیان جذب دستگاه های اجرایی کشور می‌شوند؟
انصاری: جذب همگی متقاضیان دستگاههای اجرایی کشور  فقط از طریق آزمون استخدامی است.
باشگاه خبرنگاران جوان: بسیاری از دستگاه‌های دولتی نیروها و منابع انسانیشان شرکتی و بلاتکلیف‌اند، برای ساماندهی این افراد قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد؟
انصاری: این افراد بلاتکلیف نیستند، کارمندان شرکت‌هایی هستند که طرف قرارداد اداره برای ارائه خدمتند اما کارمندان دولت نیستند، دولت برای انجام برخی از کارهای خود به جای آنکه افراد را مستقیما به کار بگیرد انجام آن کارها را به شرکت‌های خدمات رسان واگذار می‌کند بر این اساس برای هر رابطه استخدامی باید با همان شرکتی که خدماتشان را ارائه می‌دهد موضوع  پیگیری شود.

افزایش هزینه‌های جاری کشور با عدم کنترل جذب نیروی انسانی در کشور
باشگاه خبرنگاران جوان: برخی اعلام کردند در برنامه ششم توسعه استخدام وجود ندارد اما سخنگوى دولت اخیرا اعلام کرد که این اظهارات دروغ است، با این حال در برنامه ششم توسعه وضعیت استخدام به چه صورت است؟
انصاری: در طول سال‌های گذشته هیچ وقت پروسه استخدام متوقف نشده و همیشه تلاش کردیم با سیاست‌هایی که برای تنظیم حجم دولت اتخاذ می‌کنیم برنامه جذب نیروی استخدامی را تدوین کنیم، در برنامه پنجم توسعه حدودا یک سوم خروجی نیروی انسانی دولت را از طریق آزمون‌ها مجددا به کار گرفته‌ایم. در این رهگذر تکنولوژی‌ها و فناوری‌های جدید در سیستم اداری کشور جایگزین نیروی انسانی شده است.
هر چقدر دولت الکترونیک توسعه پیدا کند استفاده از نیروی انسانی متناسب با آن کاهش یافته رفاه و آسایش بیشتری برای مراجعه کنندگان ایجاد می‌شود. از سوی دیگر در یک مقاطعی نیروی انسانی زیادی جذب دولت شده و کنترل مناسبی برای جذب نیروی انسانی وجود نداشته و متاسفانه این موضوع هزینه‌های جاری کشور را به شدت افزایش داده است.
به طوری که در حال حاضر  عملا از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه کشور ۱۲ درصدش صرف امور عمرانی  و نزدیک ۸۵ درصد صرف هزینه‌های جاری دولت می‌شود. اگر روند گسترش نیروهای انسانی در دستگاه‌های اجرایی کشور بدون کنترل ادامه پیدا کند، ناچاریم همه درآمدهای کشور را صرف هزینه‌های جاری کنیم و تا چند سال آینده نتوانیم پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت را انجام دهیم به همین علت برای اینکه بتوانیم بودجه کشور را در هزینه بین بخش جاری و عمرانی متعادل سازیم و در همان بخش جاری بتوانیم رسیدگی بهتری به نیروی انسانی دولت بکنیم فناوری‌های جدید را جایگزین نیروی انسانی کردیم، اگر حجم نیروی انسانی دولت بی‌رویه بزرگ شود این کار نیز برای دولت غیرممکن می‌شود، براین اساس جذب نیروی انسانی در برنامه ششم توسعه وجود دارد و قانون در آن اعمال خواهد شد.

پاداش‌ بازنشستگان سال گذشته کارمندان دولت امسال پرداخت می‌شود
باشگاه خبرنگاران جوان: پرداخت‌ها و مطالبات کارمندان دولت طی ماه‌های اخیر به چه صورت بوده و آیا معوقات کارمندان و فرهنگیان پرداخت می‌شود؟
انصاری: معمولا دستگاه‌های متبوع به این افراد پاسخگو هستند، این یک مدیریت بودجه در درون دستگاه‌ها است و کارکرد دستگاه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و هر دستگاهی متناسب با اولویت‌های خود به گونه‌ای بودجه را مدیریت می‌کند، تا امروز در پرداخت‌های جاری دولت مشکلی نبوده و این پرداخت‌ها به موقع انجام شده است، کارکنانی که سال گذشته بازنشسته شدند بخشی از پاداش‌های پایان سال آنها پرداخت شده و بخشی باقی مانده که  سازمان برنامه و بودجه در تلاش است امسال نسبت به پرداخت‌های آنها اقدام کند این به لحاظ مدیریت منابع در حوزه کاری سازمان برنامه و بودجه کشور است.

۸۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های بخش خصوصی است
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا طرح کوچک‌سازی دولت  مانع استخدامی‌های جدید در دستگاههای اجرایی کشور نمی‌شود؟
انصاری: قرار نیست معضل اشتغال در دولت حل شود، حدود ۱۵ درصد نیروی اشتغال کشور در بخش عمومی فعالیت می‌کنند و این بخش اعم از دستگاه‌های دولتی، موسسات عمومی غیر دولتی است و آن ۱۵ درصد را دولت از محل خروجی‌اش استخدام جدید می‌گیرد، ولی ۸۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های بخش خصوصی است که از سوی خود مردم شکل می‌گیرد، طرح چابک‌سازی دولت چندین سال به عنوان سیاست تعیین شده در برنامه ششم نیز قطعا این سیاست ادامه پیدا می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: نیروهای حق‌التدریس فرهنگیان در چه وضعیتی قرار دارد؟
انصاری: پاسخگوی این سوال وزارت آموزش و پرورش است، ارتباط ما با دستگاه‌ها است، به عنوان مثال ما اگر به ۱۰ هزار نفر مجوز استخدام در آموزش و پرورش داده باشیم اینکه حالا وزارت آموزش و پرورش به کدام استان، شهرستان، کدام رشته چه تعدادی را توزیع می‌کند مدیریتش با همین وزارتخانه است و ما در جزئیات ورود نمی‌کنیم، ما به عنوان یک دستگاه ستادی فقط راهبری کلان بخش اداری و استخدامی کشور را انجام می‌دهیم و مقررات واحد استخدام، پرداخت حقوق و مزایا ، مقررات یکسان برای آموزش کارکنان دولت را انجام می‌دهیم ولی هر وزارتخانه‌ای کارکنان خودش را براساس ضوابطی که ما ابلاغ می‌کنیم متناسب با نیازهای خودش آموزش می‌دهد، بنابراین ما برگزار کننده برنامه‌های آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی نیستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند ۱۰۰ هزار نفر نیروی اضافه جذب آموزش و پرورش شدند برای ساماندهی منابع انسانی در سال جدید قرار است این نیروها ساماندهی شوند؟
انصاری: چون وزیر آموزش و پرورش این موضوع را مطرح کردند، فانی خود باید پاسخگو باشد و به دنبال مطرح کردن این موضوع باید برنامه‌ای داشته باشد، نیروی انسانی دولت همیشه در بخش‌های مازاد بوده بر این اساس ما در بخش‌هایی با کمبود مواجه‌ایم و این اتفاق از نظر بنده به علت سوء مدیریت رخ می دهد و دستگاه‌های اجرایی نیروی انسانی خود را متناسب با نیاز خود مدیریت نمی‌کنند و بیشتر متناسب با مشکلات این نیروی انسانی مدیریت می‌شود.
به عنوان مثال بسیاری از معلمان کشور وقتی استخدام می‌شوند یا از همان ابتدا اهل آن منطقه نیستند و صرفا برای استخدام رفتند تا فرصت‌های اشتغال را در آن منطقه در اختیار گرفته‌اند و یا اینکه بعدا اتفاقاتی در زندگی‌شان افتاده و نمی‌توانند در آنجا بمانند. این موضوع برنامه‌ریزی نیروی انسانی را برهم می‌زند و این تصمیم‌گیری برای نیروی انسانی است به دلیل مشکلی که برای افراد به وجود می‌آید نه برای نیاز مردم و مناطق. اگر مجوزهای محدودی برای جذب معلم داده می‌شود باید برای همان منطقه مشخص شده باشد در آن مناطقی که به دلیل انتقال نیروی انسانی امروز فاقد نیروست به دنبال این اتفاق وقتی نیروی جدید استخدام می‌شود در کنار نیروهای مازاد هزینه‌هایش بر دولت تحمیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اولین اولویت و راهبرد شما برای پیشبرد سازمان اداری و استخدامی کشور چیست؟
انصاری: در این مرحله فعالیتمان را در سه حوزه شروع کردیم اول تشکیل مجدد سازمان اداری و استخدامی کشور است و به نظر می‌رسد یک زمانی را خواهد برد تا سازمان را متناسب با رویکردها و اهداف دوره جدید و آنچه که مدنظر رئیس جمهور است بازسازی کنیم بعد از آن براساس نقشه راهی که در شورای عالی اداری در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسیده اهداف کمی برای سالهای  ۹۴ تا ۹۶ در بعد اصلاح نظام اداری تصویب شده که باید این اهداف مورد ارزیابی قرار گیرد که ببینیم آیا برنامه را توانسته‌ایم متناسب با اهداف حرکت دهیم یا باید شتاب بیشتری بگیریم تا در پایان سال ۹۶ به آن اهداف دست یابیم.
برای طول دوره برنامه ششم توسعه یک جهت‌گیری‌های جدیدی مشخص شده در لایحه احکام قانون و برنامه آمده که متناسب با آن بحث تجدید ساختار دولت، سازماندهی مجدد، استفاده از فناوری‌های نو و توانمندسازی نیروی انسانی دولت با عنوان اولویت‌های کاری‌مان است که باید برای آن برنامه‌هایی را پیش بینی کنیم. هدف اصلی این است که دولتی داشته باشیم که به اندازه کافی چابک و از فناوری‌های نو بهره‌مند و نیروی انسانی‌اش به اندازه کافی توانمند باشد تا بتوانند برنامه توسعه  کشور را راهبری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در برنامه ششم، وضعیت استخدام به چه صورت خواهد بود؟
انصاری: در دولت هر چقدر که نیاز باشد استخدام صورت می گیرد و اگر نیروی انسانی دولت تامین باشد استخدام جدید صورت نمی گیرد، اینکه برای چگونگی استخدام اهداف کمی در نظر بگیریم و ببینیم که در یک دوره ۵ ساله چقدر از نیروی انسانی دولت با یک روند خروجی طبیعی از جمله بازنشستگی، کم می شود و چقدر ما نیروی جدید نیاز داریم این محاسبه ای است که صورت می گیرد و به عنوان اهداف کمی جذب نیروی جدید به اطلاع مردم هم خواهیم رساند.
باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد سازمان اداری استخدامی در دولت قبل را چگونه تحلیل می کنید؟
انصاری: روش هایی که دولت قبل در خصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت به عنوان سازمان ستادی دولت اتخاذ کرد و هم روش هایی که پیرامون مدیریت منابع انسانی به کار گرفت نقدهایی زیادی را به خود اختصاص داد.
در آن زمان من در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم شاهد نقدهای زیادی بودیم و فکر کردیم که این روند در بلند مدت و میان مدت به ضرر کشور خواهد بود چراکه هزینه های جاری را افزایش داده و امکان انجام فعالیت های عمرانی را کم می کند، این تحلیلی که در آن زمان داشتیم امروز به خوبی خود را نشان می دهد.
سال گذشته، حجم منابعی که دولت توانست به فعالیت های عمرانی اختصاص دهد در مقایسه با کل بودجه منابع زیادی نبود، علت آن هم کاهش درآمدها و برقرار بودن هزینه های جاری بود که عملا آنچه در این میان لطمه می خورد فعالیت ها عمرانی است چراکه ما نمی توانیم سر ماه به کارمند دولت حقوق ندهیم و بگوییم چون درآمدها کمتر محقق شده و می خواهیم پروژه های عمرانی را انجام دهیم شما حقوقتان را از ما طلبکار شوید!
هیچ جایی از کشور پول چاپ نمی شود بلکه از درآمدهای مالیاتی، فروش نفت و دیگر منابع درآمدی پیش بینی شده در بودجه به دست می آید بنابراین وقتی ما هزینه های جاری را بی رویه افزایش دادیم عملا اثر و ضرر خود را در کاهش اعتبارات و بودجه عمرانی کشور نشان داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در طول برگزاری آزمون های استخدامی در کشور، تخلفی صورت گرفت؟
انصاری: تخصیص امتیاز فرد بومی به غیر بومی تخلف نیست، ما به عنوان سازمان اداری و استخدامی کشور، سیاستگذاری آزمون را انجام می دهیم و ممکن هست به دلایلی در مشاغلی فقط نیروی بومی به کار گیریم در برخی از رشته ها هم اگر مشخص شود فارغ التحصیلان رشته بومی کم هست اجازه شرکت دیگران را بدهیم.

آزمون استخدامی مانند آزمون ورود به دانشگاه است که در آن سهمیه های اختصاصی وجود دارد، یعنی اولویت هایی را در استخدام هم برای نیروهای بومی در نظر می گیرند و هم برای نیرو هایی که سابقه کار در دستگاه دارند و تجربه اندوخته اند که به عنوان مثال برای تجربه آنها امتیازی قائل می شویم که این ها ضوابطی است که در آزمون در نظر گرفته می شود، اساس استخدام در دولت برای این است که نیروهای توانمندی برای اداره امور مردم جذب دستگاه های دولتی شوند و برای این نیست که اگر کسی فرصت شغلی در جای دیگر به دست نیاورد اینجا به دست بیاورد.

 باشگاه خبرنگاران جوان: آیا طبق پیش بینی سخنگوی دولت ۱۹ هزار نفر می توانند در دولت ساماندهی شوند؟
انصاری: این ۱۹ هزار نفر در هنگام ثبت نام اعلام کردند که برای چه شغلی، در کدام اداره و یا کدام استان می خواهند استخدام شوند، ساماندهی؛ یعنی جانمایی نیروی انسانی و اگر آزمون برگزار شود،مراحل آن طی شود از جمله اینکه آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی این ها انجام شود و گزینش بررسی های لازم را انجام دهد، پس از صدور تاییدیه می تواند بلافاصله مشغول به کار شود که این کار در بودجه امسال پیش بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: مجوز برای استخدام فرهنگیان چگونه خواهد بود؟
انصاری: اطلاعات تکمیلی را از وزیر آموزش و پرورش بپرسید، ما ۱۰هزار مجوز دادیم به وزیر و آزمون را سازمان سنجش برگزار خواهد کرد.

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.