خانه » اطلاعیه های مهم » استخدام ۱۲۰ کارشناس هواشناسی در نیمه دوم سال

استخدام ۱۲۰ کارشناس هواشناسی در نیمه دوم سال

متن آگهی:

خبر ۷ شهریور ۹۴: استخدام ۱۲۰ کارشناس هواشناسی در نیمه دوم سال

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه سازمان هواشناسی در زمینه تولید مدل «هواشناسی ملی جو»، هم وارد شده است، گفت: درحال حاضر تولید این مدل‌ها در انحصار چند کشور دنیاست که ما هم در این زمینه وارد شده‌ایم.

علی عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن تایید کمبود تجهیزات لازم سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی وضع هوا گفت: در ایران تجهیزات کامل مثل کشورهای پیشرفته نداریم و برخی از نرم‌افزارهای ما نیاز به بروز شدن دارند. اگرچه درحال حاضر غالب تجهیزات و نرم‌افزارهای این سازمان مطابق استاندارد جهانی است و سازمان موظف است بر اساس آن عمل کند، اما برای افزایش دقت در امر پیش‌بینی تجهیزات تکمیلی مورد نیاز است. مثل تکمیل کردن شبکه رادارهای هواشناسی زیرا رادارهای ما امکان پوشش کامل کشور را ندارند.

وی ادامه داد:‌ همچنین نرم‌افزارهای نوین برای تحلیل اطلاعات هواشناسی در دسترس نیست. زیرا عمر نرم‌افزارها چند سال است و احتیاج به بروز کردن نرم‌افزارها وجود دارد و تمایل داریم نرم‌افزارهای مورد استفاده را مطابق با مراکز پیش‌بینی کشورهای پیشرفته، روزآمد کنیم.

وی با بیان اینکه باید ایستگاه‌های دیده‌بانی سازمان با فاصله کمتری باشند تا بتوانیم تمام رخدادها را پایش کنیم، گفت: فاصله بین ایستگاه‌های پایش سازمان در بیشتر مناطق مناسب است اما در برخی نقاط که فاصله زیاد است، از رخدادهای بین دو ایستگاه، اطلاعاتی نداریم و فاصله اینها هر چقدر کمتر شود، امکان بالا بردن دقت پیش‌بینی‌ها نیز وجود دارد در برخی نقاط که پوشش ایستگاهی کم است ابزارهای دورسنجی و مدل‌های هواشناسی در پایش اطلاعات و پدیده‌های ریز مقیاس کمک‌رسان هستند.

ایران در بروز خطا در هواشناسی مستثنی نیست
عابدینی با تاکید بر اینکه پیش بینی وضع هوا مثل پیش‌بینی در علم نجوم نیست و پیش‌بینی شرایط جوی به خاطر سیال بودن هوا بسیار دشوارتر از نجوم است و به جهت شرایط دنیامیکی سیالات امکان خطا در آن زیاد است، گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا نیز مثل آلمان، فرانسه، آمریکا، ژاپن و ایالات متحده علی‌رغم وجود دستگاه‌های پیشرفته پایش، امکان خطا وجود دارد و حتی برخی حوادث مخرب غیرقابل پیش‌بینی نیز اتفاق می‌افتد و گاهی پیش‌بینی‌های ارسالی اصلاح می‌شود. این موضوع در تمام دنیا اتفاق می‌افتد و ایران هم از آن مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه سعی داریم دقت پیش‌بینی‌ها را بالا ببریم، گفت: چندین مرحله برنامه توسعه سازمان هواشناسی را تدوین کرده و به مسوولان اعلام کرده‌ایم ولی موفق به کسب اعتبار لازم نشدیم. پدیده‌های هواشناسی عمدتا قابل پیش‌بینی هستند و این کار را سازمان هواشناسی از سالیان دور انجام داده است ولی می‌توان این روند را به سمت بهبود برد تا دقت پیش‌بینی بالا برود؛ با کاربرد مدل‌های خردمقیاس در هواشناسی امکان‌ افزایش دقت وجود دارد که اولویت کشور ما باید در این زمینه باشد تا باعث خسارت کمتر شود.

معاون سازمان هواشناسی
عابدینی در ادامه با اشاره به کمبود مالی و نیروی انسانی این سازمان افزود: جذب و نگهداری نیروی انسانی یک مشکل سازمان هواشناسی است. هواشناسی مثل انرژی هسته‌ای، یک دانش منحصر‌بفرد است. درست است که مثل آن رشته تحت شرایط تحریم نیست اما دانشی تخصصی و ویژه است و تعداد افرادی که در این رشته در سطح کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند خیلی کمتر از سایر رشته‌هاست. در سازمان این افراد را به خوبی آموزش می‌دهیم و در این وجه موفق بوده‌ایم آنجا که شکست خورده‌ایم حفظ و نگهداری اینهاست.

هواشناسی امکان جایگزینی نیرو نداشته است
وی در ادامه افزود: فارغ‌التحصیلان رشته هواشناسی و کارشناسان مجرب سازمان به دلیل اختلاف پرداخت‌ها غالباً تمایل دارند جذب دانشگاه‌های داخلی یا خارجی شوند. سال‌های گذشته در بحث استخدام این نیروها مشکل داشتیم و در سال‌های اخیر امکان جایگزینی نیروی جدید به جای نیروهای خارج شده و بازنشسته نداشتیم و تعداد نیروهای هر شیفت نصف شده و این برای ما در مرکز پیش‌بینی مشکل ایجاد مشکل کرده است.

سرمایه‌گذاری کشور در بخش پیشگیری ضعیف است
وی با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی به عنوان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی بودجه مستقل دارد و از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب و به سازمان ابلاغ می‌شود، گفت: در کشور ما در مراحل چهارگانه مدیریت بحران برای مرحله پیش‌بینی و پیشگیری سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای نمی‌شود که باعث می شود در مرحله بازسازی و بازتوانی و جبران خسارت آسیب بیشتری ببینیم.

عابدینی با بیان اینکه بودجه مورد نیاز سازمان هواشناسی همراه با طرح توسعه سازمان هواشناسی به صورت مستند اعلام شده است، افزود: خواهش کرده‌ایم به مقوله پیشگیری و پیش‌بینی توجه بیشتری شود و اگر تکیه بیشتری به این مقوله شود خسارت بعدی کمتر خواهیم دید.

احتیاج هواشناسی به ۱۲ رادار جدید
وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه‌هایی جامع برای توسعه سازمان داریم اظهار کرد: در حال حاضر هشت دستگاه رادار نصب کرده‌ایم و در نظر داریم به طور کلی ۲۰ رادار در کل کشور داشته باشیم و انتظار داریم تا دو سال آینده شبکه راداری کشور تکمیل شود و در حال حاضر به ۱۲ رادار دیگر برای پوشش کل کشور احتیاج است.

جذب ۱۲۰ نیروی کارشناس در سازمان هواشناسی
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی با نوید جذب نیروی جدید برای سازمان گفت: بعد از سال‌ها تلاش مجوز استخدام برای ۱۲۰ نفر کارشناس را گرفته‌ایم و قرار است در نیمه دوم امسال آزمونی از طریق سازمان سنجش برای جذب نیرو و آموزش آنها داشته باشیم. چند سالی بود که جذب نیرو نداشتیم و برای نیروهای بازنشسته، مستعفی و بازخرید کرده یا افرادی که جذب دانشگاه‌ها می‌شوند جایگزینی وجود نداشت و جایشان خالی می‌ماند.

تولید مدل هواشناسی ملی جو
عابدینی با بیان اینکه سازمان هواشناسی در زمینه تولید مدل «هواشناسی ملی جو»، هم وارد شده است، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد به عنوان کشوری که دارای مدل هواشناسی است مطرح بشویم. مدل‌های هواشناسی نرم افزارهای بسیار پیشرفته‌ای هستند که تمام معادلات حاکم بر جو را حل و پارامترهای جوی را پیش‌بینی می‌کنند. درحال حاضر تولید این مدل‌ها در انحصار چند کشور دنیاست که ما هم در این زمینه وارد شده‌ایم. این طرح در مراحل اولیه مطالعات است و برای انجام آن به بیش از پنج سال زمان و نیروی انسانی و کارشناسی نیاز است.

وزارت علوم باید عهده‌دار هزینه مطالعات بنیادی هواشناسی شود
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی در پایان با بیان اینکه این طرح با تعامل دانشگاه در حال انجام است، گفت: انتظار ما این است که وزارت علوم بیشتر وارد موضوع شود و خود دانشگاه پیشقدم این طرح باشد و هزینه اصلی را برعهده گرفته و برای اینگونه مطالعات بنیادی پای کار باشد. زیرا اصولاً اینگونه مطالعات بیشتر وظیفه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است تا دستگاه های اجرایی. مراکز پژوهشی باید نیاز بخش اجرایی کشور را در تحقیقات برآورده نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

کانال تلگرام استخدامی

جهت مشاهده نیازمندی های روزانه استخدام در روزنامه ها اینجا کلیک کنید

هشدار مهم : کارجویان گرامی لطفا قبل از ارسال شغل مورد درخواست خود به نکات زیر توجه کنید.
* سایت استخدامی هیچ گونه مسئولیتی در تعیین شرایط و مشخصات آگهی های درج شده و یا توافق بین کارجویان و کارفرمایان و سازمان ها ندارد لذا خواهشمند است در ارسال مدارک و مشخصات خود بالاخص در مورد شرکت ها و سازمان های بخش خصوصی دقت لازم را مبذول فرمایید.
* تنها سازمان ها ، دستگاه های دولتی و بانک ها بر طبق قانون جهت برگزاری آزمون ها هزینه ثبت نام دریافت می کنند. چناچه شرکت و یا بخش خصوصی اقدام به گرفتن وجه در قبال ثبت نام شما کرد هوشیار باشید و از واریز وجه اجتناب کنید.
*متاسفانه بعضی آگهی دهنده ها به طور کامل شرایط و ضوابط خود را در آگهی ها اعلام نمی کنند در صورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت وجه و اخاذی از شما کرد مراتب را به سایت استخدامی اطلاع تا در اسرع وقت آگهی های این آگهی دهندگان حذف و به آنان هشدار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.